Aktualności

 

  .

.

.

.

   

 

logo konkursu RPM

.

.

dobrze zaprojektowana szkola

logo-fundacja czerneckiego

.

l2

,

akcja_edukacyjna_oficjalna-grafika

.

szacun-logo

Biblioteka

 

.

.

..

.

REGULAMIN BIBLIOTEKI

REGULAMIN CZYTELNI

REGULAMIN STANOWISK KOMPUTEROWYCH

.

Biblioteka szkolna „Na Olimpie”  biblioteka@2lo.poznan.pl

Biblioteka jest w pełni zautomatyzowana, co umożliwia sprawne i szybkie wyszukiwanie potrzebnych materiałów w katalogach i kartotekach, uzyskiwanie informacji o dostępności zbiorów, a także sprawną obsługę czytelników. Organizujemy konkursy czytelnicze, wystawy i warsztaty (głównie z zakresu planowania kariery edukacyjno-zawodowej, technik uczenia się, szybkiego czytania oraz wyszukiwania informacji w nowoczesnych i tradycyjnych źródłach). Od 2007 roku biblioteka realizuje autorski program Szkolnego Centrum Informacji. Od 2016 roku dostępny jest katalog online, z którego mogą korzystać wszyscy uczniowie i nauczyciele.

.

Zbiory Biblioteki

W zbiorach naszej biblioteki znajduje się ponad 30 tys. książek (w tym Biblioteczka Maturzysty, Biblioteczka Olimpijczyka, Publikacje II LO oraz Biblioteka Międzynarodowej Matury), czasopisma oraz dokumenty audiowizualne.

.

Czytelnia

Czytelnia jest ulubionym miejscem naszych uczniów. Zapewniamy w niej 15 miejsc do samodzielnej pracy, wolny dostęp do półek i 2 stanowiska komputerowe ze stałym dostępem do Internetu, drukarek i skanera.

Księgozbiór podręczny zgromadzony w czytelni składa się z encyklopedii ogólnych (dostępnych również w wersji multimedialnej), encyklopedii specjalnych z różnych dziedzin wiedzy (encyklopedie multimedialne z zakresu geografii, biologii, ekologii, historii sztuki oraz historii powszechnej), leksykonów, słowników języka polskiego (dostępnych również w wersji elektronicznej), słowników języków obcych, aktualnych opracowań popularnonaukowych, albumów i atlasów, a także książek dotyczących Poznania i Wielkopolski oraz Unii Europejskiej.

W czytelni udostępniamy również najnowsze numery czasopism.

Korzystanie z materiałów zgromadzonych w czytelni i komputerów możliwe jest codziennie w godzinach pracy biblioteki.

.


Terminy spotkań z Łącznikami Bibliotecznymi w roku szkolnym 2018/2019

 .

Duża przerwa (11.00) czytelnia

 

2 października

6 listopada

4 grudnia

8 stycznia

5 lutego

5 marca

2 kwietnia

14 maja

4 czerwca

.


…………………………………………………………….

Konkursy

.

.

.

W ramach działań wspierających czytelnictwo i doskonalenie umiejętności językowych 20 listopada 2018 roku w II Liceum Ogólnokształcącym im. Gen. Zamoyskiej i H. Modrzejewskiej w Poznaniu, odbył się międzyszkolny konkurs czytelniczo-językowy Booktalking, zrealizowany przy współpracy Wydziału Anglistyki UAM, Ośrodka Doskonalenia Nauczyciela w Poznaniu. Nagrody dla zwycięzców ufundowali: Wydawnictwo Oxford University Press, Wydawnictwo Pearson oraz Rada Rodziców 2LO. Była to III edycja tego wydarzenia.  O konkursie w telewizji WTK Więcej w zakładce: Biblioteka.

W konkursie uczestniczyli uczniowie z poznańskich szkół: V LO, IX LO, X LO, XI LO i II LO Zespołu Szkół Budownictwa nr 1, Zespołu Szkół Komunikacji, Zespołu Szkół Handlowych im. Bohaterów Czerwca`56 w, a także IV LO i Zespołu Szkół Technicznych z Kalisza, II LO z Gniezna, I LO z Leszna, Zespołu Szkół z Pniew oraz  Zespołu Szkół Technicznych z Międzychodu.

Jury przewodniczyła dr hab. Agnieszka Setecka, literaturoznawca z Wydziału Anglistyki  UAM, w składzie komisji znalazły się także Barbara Langner, przedstawiciel Wydawnictwa Pearson oraz Anna Golik-Czarnecka, doradca metodyczny Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.

W tym roku wysoko oceniono poprawność i bogactwo językowe oraz kreatywność prezentacji.

.

W kategorii wystąpienia indywidualne uzyskali:

I miejsce: Mateusz Drewniak z Zespołu Szkół Komunikacji w Poznaniu za interpretację  książki Geoffrey Chaucera „The Canterbury Tales”.

II miejsce: Jacek Szygenda z  X Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu za interpretację książki Roberta Louisa Stevensona „Treasure Island”.

III miejsce: Julia Nowakowska z Zespołu Szkół Handlowych im. Bohaterów Czerwca`56 w Poznaniu za interpretację książki Tahereh Mafi „Shatter me”.

wyróżnienie: Jakub Bzdziel  z XI Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu za interpretację książki Adama Bahdaja  „Gdzie Twój dom, Telemachu?”.

.

W kategorii wystąpienia grupowe uzyskali:

I miejsce: Marta Mirek, Daria Kurczewska, Michał Stencel z IV Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu za interpretację książki Christophera Marlowe`a „Dr. Faustus”.

II miejsce:  Michalina Dolna, Julia Walczak, Bartosz Guziołek z IV Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu za interpretację książki Williama Szekspira „The Tempest”.

III miejsce: Kinga Jędrzejczak, Martyna Wasilewska, Kuba Budny z Zespołu Szkół Budownictwa Nr 1 w Poznaniu za interpretację książki Charles Dickensa „The Mystery of Edwin Drood”.

wyróżnienie: Konrad Kumiszcza, Kordian Wolniewicz z X Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu za interpretację książki Mary Schelley „Frankenstein”.

wyróżnienie: Jan Czeski, Dominik Czeski, Michał Wojtyszyn z II Liceum Ogólnokształcącego im. Dąbrówki w Gnieźnie za interpretację książki Aleksandra Dumas „The Three Musketeers”.

Autorami zdjęć są uczniowie z naszej szkoły : Eliza Hajdenrajch, Jakub Dehmel oraz  Jan Giełwanowski.

.

.


100 najpiękniejszych  polskich słów

na 100-lecie odzyskania Niepodległości.

 

Konkurs adresowany jest do wszystkich uczniów naszej szkoły.

Celem konkursu jest  propagowanie bogactwa języka ojczystego.

Zadanie polega na wyborze przez każdą klasę 6 słów, które zdaniem uczestników należą do najpiękniejszych, najbardziej oryginalnych,  niepowtarzalnych, typowo rodzimych, kojarzonych z polskością
i rodziną…

Słowa należy przedstawić pokazując historię wyrazów, ich pochodzenie, skojarzenie, znaczenie, itp. w wybranej formie: krótkiego utworu literackiego, muzycznego, rysunku, plakatu, kolażu, grafiki, filmu, fotografii, rzeźby, prezentacji multimedialnej i innych.

 

Razem utworzą kompozycję

100 najpiękniejszych  polskich słów.

 

Gotowe prace prosimy  dostarczyć do biblioteki szkolnej do 19 listopada 2018 r.

Ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród nastąpi 12 grudnia 2018 r.

 .


Rok szkolny 2017/2018


.

Prezentujemy nagrodzone i wyróżnione wiersze w konkursie „Wiersze spod ławki”:
I miejsce w konkursie zajął Tomasz Jarmużek z klasy 1 b, na II uplasowała się Karolina Mickiewicz z klasy 2a, III nagrodę otrzymała Zuzanna Janas z klasy 3e, specjalne wyróżnienie przyznaliśmy Marii Latanowicz, maturzystki z klasy 3a.
Gratulujemy!

.

.


.

 

 

DYSKUSYJNY KLUB KSIĄŻKI

.

13 marca 2018 roku odbyło się drugie spotkanie DKKD. Miało ono miejsce w Kahawie – kawiarni, gdzie królują kawa i książka. Uczestniczkami były Karolina Mickiewicz, Weronika Dróździk i Wiktoria Kucab.

Rozmawialiśmy o książce H. Murakamiego „Kronika ptaka nakręcacza”.

Opowieść zaczyna się od tego, że bohater nagle doświadcza przedziwnego uczucia, że jest coś jeszcze, że coś jest nie tak… Książka to przykład powieści na granicy realizmu magicznego, fantasy, o cechach onirycznych. Niektórzy krytycy przypisują jej znamiona stylu neo – pop, z czym wyraźnie się nie zgodziliśmy.

W dyskusji o książce odwoływaliśmy się do opinii Joanny Bator, która nazwała język Murakamiego superpłaskim: „na poziomie tekstu – percepcja czytelnika podąża za kolejnymi wydarzeniami po płaskiej powierzchni.” (Joanna Bator „Superpłaski Haruki Murakami. Skąd fenomen słynnego japońskiego pisarza?”Książka. Magazyn do czytania, nr 3/2011).

Oceniliśmy, że owa płaska powierzchnia odpowiada nam,  jest dla nas spokojnie i niespiesznie rozwijającą się akcją, z wyraźną tajemnicą i mrocznością w tle. Gdyby ktoś miał zekranizować „Kronikę ptaka nakręcacza” powinien to zrobić tylko David Lynch!

Refleksje po spotkaniu: zaskakująca wrażliwość, spostrzegawczość i przenikliwość jego uczestniczek. Ponadto trenowaliśmy sztukę dyskusji o książkach, których się nie przeczytało… Jedna z członkiń klubu wzbogaciła nas o tę umiejętność. Powieść bowiem jedynie przekartkowała, ale wyjaśniła i zinterpretowała symbole, których obecność u Murakamiego jest niezmiernie ważna.

Spotkaniem  w Kahawie tworzymy drugi punkt na mapie miejsc przyjaznych czytaniu w Poznaniu. Jeśli ktoś ma pomysł na zaprojektowanie wlepki z hasłem – „Miejsce przyjazne czytaniu”, zapraszamy do biblioteki szkolnej.

Zainteresowanych i przychylnych pomysłowi wędrówki szlakiem książek i aromatów kawowo-herbacianych  po Poznaniu, zachęcamy do dołączenia do klubu. Jako następną będziemy czytać Kazuo Ishiguro „Nie opuszczaj mnie”. Miejsce i termin zostaną podane wkrótce.

.

.


 

 

 

Wyniki!

Najpopularniejszą/ulubioną książką 2 LO  (zdaniem uczestników głosowania) jest :

Książka „Małe życie”  Hanya  Yanagihara.

Drugie miejsce ex aequo zajął „Władca pierścieni”  J.R.R. Tolkiena oraz  „Dżuma” A. Camus

Trzecia wśród bestsellerów została… „Biologia” Campbella <sic!>.

 

„Zwycięskie” książki znajdują się  w bibliotece szkolnej.

 

Dziękujemy za udział w plebiscycie. Nagrody wylosowało troje uczniów:

Olga Przymus,  klasa 1 A

Zofia Krynicka, klasa 3 F

Ania Przybylska, klasa 2 A

.


.

Dyskusyjny Klub Książkowy

.

Jeśli lubisz książki, czytasz i rozmyślasz, prowadzisz dyskusję,
ale jesteś również dobrym słuchaczem i często zadajesz pytania, także sobie – zapraszamy Cię do DKKD.

Tu wreszcie wypowiesz się, podzielisz wrażeniami z przeczytanych lektur, opowiesz
o emocjach, jakie wywołują w tobie słowa.

Nie musisz być znawcą literatury, nie będziesz do niczego przymuszany czy ponaglany, możesz być jedynie słuchaczem,
a włączysz się do rozmowy we właściwym dla siebie momencie.

Serdecznie zapraszam na pierwsze spotkanie
Dyskusyjnego Klubu Książkowego Dwójki

30 stycznia (wtorek) o godz. 16:00 do czytelni.
Jako pierwszą omówimy książkę Pati Smith- Pociąg linii M,

kolejne do przeczytania to:

 

Propozycje książek do przeczytania ( kolejność zostanie ustalona na pierwszym spotkaniu)

  1. Smith, Pociąg lini M,
  2. Tokarczuk, J. Concejo, Zgubiona dusza,
  3. Bator, Chmurdalia,
  4. Kazuo Ishiguro, Nie opuszczaj mnie,
  5. Murakami, Kronika ptaka nakręcacza,
  6. Kopińska, Polska odwraca oczy,
  7. Szczygieł, Gottland lub Zrób sobie Raj,
  8. Houellebecq, Uległość,
  9. Springer , Miedzianka. Historia znikania,
  10. Menzel , Spadający nóż,
  11. C. Pinkola, Biegnąca z Wilkami,
  12. Nowicka, Nakarmić kamień,
  13. Dukaj, Perfekekcyjna niedoskonałość,
  14. Whitehead, Kolej podziemna,
  15. Suskind, O miłości i śmierci,
  16. Rolleczek, Drewniany różaniec,
  17. Hrabal, Czuły barbarzyńca,
  18. Gailman, Mitologia nordycka,
  19. Marsha, Zupa z granatów,
  20. Timur, On wrócił

 

Książki dostępne są w bibliotece szkolnej.

.


 

Konkursy


.

Sleeveface – fotografia z książką

.

Celem konkursu było wzbudzenie zainteresowania książką, jako elementem artystycznym skrywającym treści symboliczne, dostrzeżone wrażliwym okiem.

Zwróciły szczególną uwagę, a tym samym zostały nagrodzone zdjęcia: Beaty Nowak z klasy  2 e; z klasy 1 a Agnieszki Szafrańskiej, Agaty Kwaśnik; z klasy 1 b Dominiki Molik, Malwiny Jankowskiej, Elżbiety Rożek, Julii Naparty; z klasy 1 c Julii Gabliczak, Huberta Mizerki, Natalii Stankiewicz,; z klasy 1 d Weroniki Sikory, Aleksandry Olszackiej, Hanny Potocznej; z klasy 1 e Doriana Pospieszały, Dominiki Zawiskiej; z klasy 1 f Aleksandry Gapińskiej, Joanny Hermann, Natali Mrula.

.

Wyróżnione prace: Zuzanny Lewandowskiej, Zuzanny Waleriańczyk, Bruno Maruszczaka, Adama Zawadzkiego, Katarzyny Nowak, Krzysztofa Rybczyńskiego, Idy Sobkowiak, Marii Woźniak, Barbary Oweckiej, Dominika Mendyka, Malwiny Meliny, Zuzanny Komin, Michaliny Gruchały, Agaty Walczak, Julii Grochowalskiej, Jolanty Olejnik, Jana Czarneckiego, Joanny Wieczorek, Weroniki Kamieńskiej, Anieli Walkowiak, Martyny Hirisch, Mikołaja Izbana, Zofii Groth, Ameli Kurasińskiej, Julii Grzybowskiej, które zostaną zaprezentowane na wystawie.

.

.


.

Czytelnia Tajemnic

Escape room

.

W listopadzie, dobrowolnie, poszukiwacze przygód zostali zamknięci w Czytelni tajemnic…

Drużyny musiały rozszyfrować zagadkę, której elementy ukryte zostały
w różnych punktach na terenie szkoły. Rozwiązaniem była nazwa posiadłości
H. Sienkiewicza – Oblęgorek.

Pojawił się również spreparowany list Modrzejewskiej, noszący ślady ukrytej informacji
o miejscu ukrycia rzekomego skarbu.

Uczniowie tuż przed zamknięciem otrzymali krótką informację:

 

Ktoś przedostał się do szkoły z kamienicy obok,

a wtedy pojawiliście się Wy… spłoszony zamknął

Was w czytelni i nierozmyślnie pozostawił cenną rzecz…

próbował uciec, ale spadł ze schodów.

Co warte było tak śmiałego i dramatycznego czynu?

 

Mieli pół godziny, by odnaleźć ukryty klucza do kuferka. W nim schowano fabrykowaną kopię aktu nobilitacyjnego, nadanego przez Króla Zygmunta Augusta dla pradziadka Sienkiewicza. Tenże akt otwierał drogę do spadku nieznanemu dotychczas potomkowi Sienkiewicza, który to zamknął „ciekawskich” uczniów.

Zabawa polegała na odszukaniu puzzli, których kompletna układanka, pozwalała rozszyfrować hasło do klucza wyjściowego. Niecodzienny wystrój tego zmienionego miejsca stworzyła stara maszyna do pisania, suknie z epoki, portrety w ramach, świece, półmrok…

 

W zabawie – rywalizacji o tytuł „Mistrza tajemnic czytelni” zwyciężyły z klasy 3A Ula Jakubowska i Maria Chęcińska. Drugie miejsce zajęli uczniowie z klasy 2D, a trzecie uczennice z klasy 2 C. Gratulujemy.

.


.

Wiersze z odzysku – konkurs i warsztaty

.

Z przyjemnością ogłaszamy wyniki konkursu Wiersze z odzysku to:

Nagrodzono uczniów z klasy 1 A. Pierwsze miejsce zajęła  Dagny Adamczak, drugie – Katarzyna Nowak a trzecie – Mikołaj Piekutowski;  nagrodę specjalną otrzymała Patrycja Trojanowska. Wyróżniono wiersze Dominiki Fajki i Weroniki Droździk.

Zapraszamy do biblioteki na wystawkę prezentującą zaskakujące efekty „kreatywnej destrukcji”.

.

.

 


 

 

.

Wróżby Andrzejkowe

.

W czwartek 30 listopada można było sprawdzić swoją przyszłość, dzięki słodkim wróżbom.

.

.

 


Rok szkolny 2016/2017


.

Wielka zbiórka książek

.

Nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji „Wielka Zbiórka Książek”. Dziękujemy wszystkim darczyńcom, którzy przyczynili się do rozwoju czytelnictwa wśród pacjentów oraz tworzenia społecznych bibliotek w placówkach medycznych.

.

.


.

Międzyklasowy konkurs wiedzy o świecie antycznym

.

.

W ramach przygotowań do przyszłorocznej olimpiady wiedzy o świecie antycznym, 16 i 17 marca odbył się konkurs  „Olimp w Hadesie”, w którym wzięli udział uczniowie klas 1C, 1D, 1E i 1F. W konkursie poza wiedzą liczyły się także refleks i spostrzegawczość. Pytania dotyczyły wiadomości z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej. Uczestnicy wykazali się dużą wiedzą.  Uczniowie klasy 1C wyróżnili się kibicując swoim przedstawicielom.

W konkursie zwyciężyła klasa 1D w składzie: Katarzyna Chmielewska, Natalia Danielewska, Krystian Ruciński. Drugie miejsce zajęła klasa 1C reprezentowana przez Julię Kociszewską, Aleksandra Jankowiaka, Filipa Kowalczuka.

Gratulujemy!

.

.

.


 .

Wiersze spod ławki

.

W piątek 3 marca z okazji Międzynarodowego Dnia Pisarzy odbyła się kolejna edycja konkursu. Uczniowie mieli za zadanie w ciągu jednego dnia napisać wiosenny wiersz inspirowany życiem szkolnym. W tym roku zwyciężył utwór Barbary Adamskiej z klasy 2F. Wyróżniono także wiersz napisany przez Annę Rogalę z klasy 3D. Zwycięzcom gratulujemy, pozostałym dziękujemy za udział i zapraszamy za rok!

.

.


.

Randka w ciemno z książką

.

14 lutego w bibliotece szkolnej odbyła się Randka w ciemno z książką. Dla zainteresowanych przygotowano książki-niespodzianki o „miłosnej” tematyce. Można było je wypożyczyć w dniu św. Walentego.

.

.


.

Konkursy

.

.

le1

We wtorek 29 listopada w naszej szkole odbył się międzyszkolny konkurs czytelniczo-językowy BOOKTALKING, polegający na krótkim zareklamowaniu książki i jej ustnej prezentacji w języku angielskim.

Konkurs zorganizowany został przy współpracy z Wydziałem Anglistyki UAM oraz pod patronatem  Ośrodka Doskonalenia Nauczyciela w Poznaniu i Wydawnictwa Oxford. Oprócz naszych uczniów, wzięli w nim udział przedstawiciele 9 szkół z Poznania oraz 11 z innych miast.

1. miejsce zajęli uczniowie z Zespołu Szkół Politechnicznych, prezentujący książkę Cecelii Ahern „Love, Rosie”. Na 2. miejscu sklasyfikowane zostały uczennice Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych, które opowiadały o książce Sarah Crossan „One”.  Na podium znaleźli się też uczniowie naszej szkoły – Michalina Szulc i Jan Pielesiak, którzy reklamowali książkę Terry’ego Pratchetta „Thief of time”. Wyróżnienia otrzymali uczniowie z XXXIII Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu, VIII Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu oraz I Liceum w Gnieźnie. Gratulujemy!

.

.


 

.

 

.

KONKURS NA RECENZJĘ LITERACKĄ I OPOWIADANIE Z TYTUŁÓW NOWOŚCI ZAKUPIONYCH W RAMACH NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA

.

nowosci-konkurs-recenzja

.

W konkursie na recenzję wybranej nowości zwyciężył Wojciech Sławnikowski z klasy 2F, który napisał recenzję książki Patricka Modiano Ulica ciemnych sklepików. Wyróżniono także Beatę Nowak z klasy 1E za recenzję książki Eleonora i Park autorstwa Rainbow Rowell.

Wojciech Sławnikowski zwyciężył również w konkursie na opowiadanie z tytułów.

Pozostałym uczestnikom dziękujemy i zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach organizowanych przez bibliotekę szkolną.

Poniżej prezentujemy nagrodzone i wyróżnione prace.

.

Recenzja I miejsce

Recenzja – wyróżnienie

Historia z tytułów

.


.

 

MISJA-KSIĄŻKA!
Ogólnopolski turniej literacki

.

Przedmiotem konkursu ma być utworzona przez zespoły (od 3 do 10 osób) książka, w której każdy uczeń przygotuje jedno opowiadanie. Uczestnicy mogą przygotować również własne ilustracje i projekt graficzny okładki, natomiast skład tekstu i przygotowanie ostatecznej wersji książki będzie odbywać się w inteligentnym systemie wydawniczym na platformie Ridero.

.

.

 konkurs_misja_ksiazka-800x450

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie „Misja książka”, który polega na napisaniu zbioru opowiadań. O zwycięstwie i wydaniu książki w wersji drukowanej decyduje głosowanie internautów.  Zbiór opowiadań napisanych przez naszych uczniów ma tytuł „Mosty”. Autorami są: Zuzanna Janas z klasy 2E; Bartosz Biernacik z klasy 1F; Aleksandra Rykowska z klasy 1E; Antoni Stachowiak z klasy 1F; Zuzanna Rubaszewska z klasy 1D oraz Mateusz Drewniak z klasy 1A.

.

.

 .

.

KSIĄŻKA I JA

konkurs fotograficzny

.

Celem konkursu jest wzbudzenie zainteresowania książką oraz otaczającym nas światem. Zachęcenie młodzieży do spojrzenia na nią przez obiektyw aparatu fotograficznego i pokazania poprzez fotografię tego, co ciekawe, symboliczne, metaforyczne, wyjątkowe i warte pokazania. Fotografie mogą przedstawiać m.in.: elementy architektury i krajobrazu, sylwetkę człowieka, sytuacje i zachowania ludzkie, nawiązujące tematyką do tytułu konkursu. Zdjęcia mogą być wykonane w dowolnej technice fotograficznej- format A5 (15cm x 20cm). Zgłoszenia do 1 października. Informacje w bibliotece szkolnej.

.


.

Rok szkolny 2015/2016

.


Konkursy

.

Wiersze spod ławki – konkurs poetycki

.

W corocznym konkursie, organizowanym tradycyjnie na wiosnę, wzięło udział wielu uczniów z różnych klas. Zwyciężył wiersz uczniów klasy 2D napisany przez Michała Helaka, Jakuba  Zdrojewskiego, Monikę Szamałek, Paulinę Witkowską i Mikołaja Kolskiego:
.

Ach Chemio! Tyś sensem istnienia

Poznanie Ciebie to nasze najskrytsze pragnienia

Tyś początkiem i końcem naszego stworzenia

Twe molowe i procentowe stężenia

Syntezować alkohole to ukryte marzenia

By nie musieć w sklepie pieniędzy wydawać

W domu móc samemu rośliny uprawiać

By zabawa zawsze dobra była i nigdy się nie skończyła.

.

Wyróżniono także wiersz Julii Bacik z klasy 1A:

.

Z tego miejsca w wiosenne miesiące

pozdrawiam drugie Liceum Ogólnokształcące.

Jeśli jeszcze nie przedawkowaliście kawy,

możecie pościągać długie rękawy,

klimatyzację w samochodzie włączyć,

a związek z kaloryferem zakończyć,

śmierdzieć bezkarnie w transporcie publicznym

bo i tak każdy ma katar(alergiczny),

i robić te wszystkie oklepane rzeczy,

o których mówią „małe, ale cieszy”.

 

Żartuję. Jest jeszcze zimno.

 

ale życzenia przyjmijcie radośnie

i tyle właściwie  ode mnie o wiośnie.

 .

oraz Jagody Gromadzkiej z klasy 2 C:

 .

„Godzina 15.05”

HIS o tej godzinie- istne pokaranie,

zmiłuj się nad nami miłościwy Panie!

Nauczyciel z mściwym wzrokiem dziennik chwyta

o mój Boże, on jeszcze pyta!

Dziewczynę czarnowłosą prosi do tablicy,

wyciąga księgę pytań trzymaną w piwnicy.

Pada pierwsze – odpowiedź niestety nieznana,

przez wzrok nauczyciela nieszczęśnica zjadana.

On w końcu zlitował się nad biedną

i wstawił tylko dwójkę znamienną.

Wzrok jego zmęczony po ławkach przebiega

ni niemym prośbom o spokój ulega.

 

 

Wszystkim uczestnikom gratulujemy!

.


 

 

 

logo1                  logo

 

Lektury w kadrze – konkurs filmowy

.

Zadaniem uczestników konkursu jest nakręcenie etiudy filmowej (ok. 10 min) zainspirowanej tekstem dowolnie wybranej lektury. Przy nakręcaniu filmu można sięgać po rozmaite konwencje i gatunki filmowe, najważniejszy jest efekt oraz pomysłowość.
.
Celem konkursu jest wyłonienie najbardziej oryginalnego i nowatorskiego filmu będącego adaptacją wybranej lektury szkolnej, znajdującej się w podstawie programowej przewidzianej dla liceum.
.
.

W konkursie bierze udział uczniowska interpretacja „Romea i Julii” zatytułowana „Julia pod balkonem”.

.

.

.


.

Konkurs fotograficzny na Sleeveface, czyli fotografię z książką

.

Konkurs polega na wykonaniu zdjęcia, na którym widoczna jest postać oraz okładka książki, chodzi o stworzenie iluzji jednolitego obrazu. Ma to być kreacja i zabawa w inwencji Selfie z książką.

.

W konkursie wygrała Zuzanna Staręga z klasy 1D za zdjęcie z książką „Kolorowy szalik”. Gratulujemy!

.

fot z książką.jpg na stronę

 

.


.

Przedświąteczny kiermasz książek

.

W dniach 25-27 listopada w ramach „wietrzenia magazynów” oraz z okazji zbliżających się Świąt, odbył się wielki kiermasz książek. Nabyć można było pozycje zarówno naukowe, jak i „do poczytania”, stare oraz zupełnie nowe. Serdecznie dziękujemy wszystkim darczyńcom, którzy ofiarowali książki oraz uczniom, którzy pomogli w organizacji i przeprowadzeniu kiermaszu. Kiermasz na stałe prowadzony jest także w bibliotece szkolnej. Zapraszamy!

.

.


 

Wyrocznia „Na Olimpie”

.

27 listopada tuż przed Andrzejkami, można było powróżyć sobie z…. cukierków

Dla uczniów przewidziano:
• wybory tytułu książki, dostępnej w bibliotece szkolnej, która odegra znaczącą rolę w przyszłym roku-może Ona stać się przyjacielem, pocieszycielem, skarbnicą myśli przewodnich, zbiorem aforyzmów, czy też drogowskazem…

• odkrycie swojego literackiego alter ego

• losowanie złotej myśli na przyszły rok

Wierzymy, że wszystkie wróżby okażą się pomyślne!

.

 .


Bestsellery II LO – rozstrzygnięcie plebiscytu

.

Podobnie, jak w poprzednich latach, uczniowie naszej szkoły wzięli udział w plebiscycie na najpopularniejszą – ich zdaniem – książkę. Tym razem młodzież  dokonywała wyboru w ramach klasy, a przedstawiciele pisali recenzję zwycięskiej książki. Uznane za najciekawsze pozycje literackie wraz z uczniowskimi komentarzami znalazły się w ekspozycji biblioteki szkolnej. Prezentację rozpoczęliśmy od „Władcy Pierścieni” i recenzji Michaliny Płatkiewicz z klasy 2D.

...

.


.

Księgozbiór biblioteczny w ostatnich dniach bardzo się poszerzył. Zachęcamy do odwiedzenia i wypożyczenia nowości z     naszych zbiorów. Wśród nich między innymi: książki psychologiczne – dla olimpijczyków (ale nie tylko), biografie, powieści historyczne i obyczajowe.

 

 

….


JAK SIĘ MÓWI W PYRLANDII? – o właściwościach gwary miejskiej Poznania

.

Co to pyra, bimba i szneka z glancem oraz kim był Stary Marych – tego i wielu innych rzeczy na temat języka mieszkańców Poznania będzie można dowiedzieć się w czwartek 28 maja podczas lekcji otwartej w auli szkoły. Początek o godzinie 11.20. Serdecznie zapraszamy!

.


 

MAPA ZAPACHÓW ŁAZARZA – konkurs

.

W związku z obchodami DNI ŁAZARZA uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie na wykonanie Mapy zapachów Łazarza. Ponieważ forma wykonania była dowolna, młodzież przygotowała prezentacje, plakaty, filmy oraz fotoreportaże. W swych pracach uczniowie uwzględnili wybrane miejsca, zakamarki, ulice, obiekty, budynki, sklepy, park, rynek, które ich  zdaniem, ZE WZGLĘDU NA ZAPACH,  charakteryzują Łazarz.

W konkursie wygrała Marianna Kaźmierczak, zdobywając dla klasy cenną nagrodę, którą są bilety do kina. Prezentacja zwycięskiego fotoreportażu miała miejsce w holu szkoły 2 czerwca.

 


 

otk


..koło

Koło Teatralne »

.

Członkowie koła pilnie pracują nad sztuką pt. „Czekoladki”.

.

.


 

.

Członkowie Koła Teatralnego w roku szkolnym 2018/2019

.

Milena Dembczyńska, kl. 1e

Gabriela Kowalska, kl. 1e

Florentyna Martyńska, kl. 1e

Magdalena Matuszak, kl. 1d

Liliana Saadi, kl. 2a

Anna Smolińska, kl. 1c

Miłosz Tchórzka, kl. 1e

.


.

Program koła teatralnego

– wyjścia na spektakle teatralne,
– warsztaty pisania sztuk teatralnych,
– warsztaty aktorskie prowadzone przez pracowników Teatru Nowego,
– zajęcia prowadzone przez nauczycieli akademickich,

– przygotowanie i wystawienie spektaklu

.

Terminarz spotkań:

19.09

26.09

3.10

10.10

24.10

31.10

7.11

14.11

28.11

12.12

19.12

.


Rok szkolny 2017/2018


.

Premiera spektaklu Sen nocy letniej

.

We wtorek 24 kwietnia 2018 roku odbyła się premiera sztuki będącej interpretacją tekstu Williama Szekspira w tłumaczeniu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.

.

.


.

Sen nocy letniej

.

W tym roku szkolnym przygotowujemy spektakl będący adaptacją sztuki Williama Szekspira pt. Sen nocy letniej. Próby odbywają się w poniedziałki o godz. 17:30.
.

.

.


Rok szkolny 2016/2017


.

W piątek 9 czerwca 2017 r. odbyła się premiera spektaklu „5 minut”. Przedstawienie przygotowano w ramach szkolnego koła teatralnego. Sztuka została zgłoszona  na XXVIII Ogólnopolski Festiwal Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych Heca 2017 oraz brała udział w projekcie COOLturalne szkoły.

.

Link do spektaklu:

.


.

W czwartek 6 kwietnia 2017 r. przedstawienie zostało nagrane przez profesjonalną ekipę, a już wkrótce będzie można obejrzeć je na żywo. Już dziś serdecznie zapraszamy!
.

.


.

Trwają przygotowania do spektaklu. W tym roku zaprezentujemy sztukę Liliany Bardijewskiej pt. 5 minut. Przedstawienie zostało zgłoszone na XXVIII Ogólnopolski Festiwal Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych Heca 2017 oraz bierze udział w projekcie COOLturalne szkoły.

.

.


.

W piątek 20 stycznia o godz. 16.00 w auli odbyły się warsztaty charakteryzacji filmowej. Poprowadziła je pani Anna Gorońska, która pracowała m.in. przy filmach: „Ostatnia rodzina”, „Przedwiośnie”, „U Pana Boga w ogródku”, „Czas surferów”, „Sen o Warszawie” oraz przy programie: „Twoja twarz brzmi znajomo”.

.

 .

.


.

4 listopada 2016 r. miały miejsce kolejne warsztaty teatralne doskonalące umiejętności naszych aktorów.

.

.


 

.

Przygotowania przedstawienia trwają. Wszyscy mają już przydzielone role, więc rozpoczęliśmy pracę na scenie. Aktorzy szlifują tekst, a scenografowie aranżują dekorację i szykują rekwizyty.

.

 


 

.

W piątek 7 października odbyło się pierwsza próba przedstawienia. Aktorzy otrzymali role oraz zapoznali się ze scenariuszem.

.

.


.

W środę 14 września o godzinie 16.00 odbyło się przesłuchanie do koła teatralnego. Przyjęci zostali następujący uczniowie:

.

Antonina Stobińska kl. 1b

Natasza Thiem kl. 1A

Zuzanna Wojtkowska kl. 1A

Anna Bednarek kl. 1A

Mateusz Drewniak kl. 1A

Beata Nowak kl. 1E

Aleksandra Kurowska kl. 1A

Magdalena Patalas kl. 1A

Kinga Ferenc kl. 1E

Justyna Hornik kl. 1D

Katarzyna Chmielewska kl. 1D

Aleksandra Baumgart kl. 1D

Julia Teszner kl. 1D

Ilse Kuschel kl. 1E

.

Nowi uczniowie wraz z pozostałymi członkami koła wzięli udział w warsztatach teatralnych, które poprowadził specjalista w dziedzinie kulturoznawstwa i teatrologii – mgr Jan Chojnacki.

.

 

.


Rok szkolny 2015/2016


.

.

bez tytułu

We wtorek 24 maja członkowie i sympatycy koła teatralnego wzięli udział w spotkaniu z Aliną Magnus i Małgorzatą Stawicką oraz prowadzonym przez nie  pokazie charakteryzacji. Panie zaprezentowały m.in., jak  zmienić młodą kobietę w staruszkę, aktora z lwią grzywą na głowie – obdarzyć na kilka godzin łysiną, osobie o przyjemnej fizjonomii – nadać rys godny prawdziwego potwora. Spotkanie poszerzyło wiedzę uczniów na temat specyfiki pracy w teatrze.
.

.


.

Jak zostałem aktorem – relacja Jakuba Dakowskiego

.

Zacznę od tego, że moja przygoda z teatrem ograniczała się do słów. Zdarza mi się bywać na przedstawieniach, jest ciekawie, ale jakoś zbytnio mnie to nie rusza. Jedyne co miałem wspólnego z teatrem, to to, że pisałem. Nawet nie dramaty – pisałem epikę i lirykę, a w zasadzie do dziś piszę. Sprawa jednak zmieniła się na początku roku szkolnego, kiedy to zauważyłem ogłoszenie, w którym była informacja o kole, zaproszenie dla aktorów, reżyserów, scenarzystów i scenografów. Miał się odbyć jednak casting – trzeba było się nauczyć tekstu na pamięć, a moja trema niezbyt pozwalała mi na wyjście i tak sobie wyrecytowanie. Przyszedłem więc do biblioteki i po odsapnięciu spytałem, czy jako reżyser/scenarzysta też muszę nauczyć się tekstu. Odpowiedź brzmiała nie, nie ukrywam, że mnie to ucieszyło. Nie wierzyłem szczerze, że ten obszar działalności jakoś wielce mnie pochłonie, w zasadzie, to chciałem po prostu wystawić sztukę. Nadeszło jednak pierwsze szkolenie i muszę przyznać, że słuchając reżysera, który  przybliżał nam pracę w teatrze, jakoś mnie to zaczarowało. Gdy po samych zajęciach wziął mnie na rozmowę o moim konspekcie scenariusza czułem, że mimo iż to nie jego dzieło, zależy mu, aby było dobre. Podsumował to słowami „Chociaż chcesz tylko pisać, uczęszczaj na zajęcia dla aktorów, inni będą się o wiele lepiej czuć, jeśli będą świadomi, że wiesz jakie są ich możliwości. Tobie to też się przyda, bo nie stworzysz rzeczy niemożliwej do zagrania”. Tak więc uczęszczałem. Poprzedni konspekt odrzuciłem, czas mijał, a skończyło się na tym, że zostałem tylko aktorem (tymczasowo). Tak też dostałem rolę Aktora IV i grałem, pamiętałem jednak o wspominanej już tremie, tutaj jednak pomógł mi prof. Śniegocki i jego wspomnienie o tym, jak czytając Biblię połknął kilka wersów i nikt nie zwrócił uwagi. Tak też myślę – skoro nikt nie zna tego tekstu, to nikt nie zauważy pomyłki i tymi słowami zakończę ten (wzruszający) wywód. Dopowiem tylko, że warto (i wcale nie mówię tego, bo boję się, że aktorów będzie brakować).
.

.


 

.

Premiera spektaklu odbyła się w poniedziałek 18 kwietnia. W przedstawieniu wystąpili: Małgorzata Arabczyk, Jakub Dakowski, Kacper Gaca, Agnieszka Gapińska, Weronika Chorążyczewska, Dawid Gruszczyński, Mikołaj Kolski, Krzysztofa Kornacka, Izabela Kubiak, Oliwia Mickiewicz, Wiktoria Nowak, Klaudia Szymańska, Dominika Zimniak. W realizacji projektu pomogli: Justyna Wrzaskała, Barbara Adamska, Igor Borowski, oraz Krzysztof Siekierski. Nad całością czuwały panie profesor: Agnieszka Furmanek, Agnieszka Kijak oraz Renata Urbaniak. Nasza wizja „odwróconego Szekspira” spotkała się z bardzo pozytywną reakcją publiczności, która nagrodziła aktorów gromkimi brawami. Spektakl został zgłoszony do udziału w Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych HECA. -link do spektaklu-

.

.


.

W poniedziałek 4 kwietnia odbyła się próba generalna, a już wkrótce premiera. Członkowie naszego koła wystawią spektakl „Szekspir inaczej” w poniedziałek 18 kwietnia o 12.15 w auli szkoły.

.

.


.

Szlifujemy tekst, ćwiczymy mimikę i gesty, wprowadzamy rekwizyty i dyskutujemy nad scenografią.

.

.


.

Po feriach kontynuujemy próby do spektaklu, który planujemy zaprezentować w kwietniu. Przygotowania nabierają tempa. Na spotkania w ramach koła teatralnego zapraszamy w każdy poniedziałek o godzinie 16.00.

.

.


 .

11 stycznia odbyła się pierwsza próba spektaklu na scenie. Osoby, które nie mogły w niej uczestniczyć, a będą brały udział w przedstawieniu zapraszamy po odbiór kopii scenariusza.

Następna próba w poniedziałek 1 lutego. Zapraszamy!

.


 

21 grudnia próba czytana przedstawienia „Szekspir inaczej”. Wszystkich aktorów prosimy o wcześniejsze potwierdzenie udziału.

.


.

Relacja z kolejnego spotkania poświęconego odwadze scenicznej:

.

W poniedziałkowe popołudnie pomiędzy ściany „Dwójkowej” auli ponownie zagościł teatralny klimat, wszystko za sprawą szkolnego koła oraz prowadzącego. Było to jedno z niezwykłych spotkań, na których mogliśmy oswajać się ze scenicznymi deskami oraz wcielać się w różne role. Ale nie tylko. Jest to przede wszystkim miejsce, gdzie zrzucamy maski i poznajemy się wzajemnie i wewnętrznie, można być tam w pełni szczerym i wyrażać siebie. Spotykamy się w stałym już gronie, ćwiczymy ton głosu, postawy ciała, wymyślamy dialogi, a wszystkiemu towarzyszy duch teatru. Jak zwykle nie obyło się bez śmiechu, ale też momentów, w których trzeba być w pełni skupionym i zaangażowanym. Były to jedne z zajęć, które na długo zostaną mi w pamięci. Myślę, że był to początek czegoś nowego. Odniosłam duże wrażenie, że grupa jest coraz bardziej otwarta, ale też jest wymagana od nas coraz większa praca, co z pewnością przyniesie nam dużo możliwości w przygotowywanym przez nas przedstawieniu, do którego prób, osobiście, już nie mogę się doczekać!

Oliwia Mickiewicz

.

.


.

W poniedziałek 9 listopada o godz. 16.00 odbyło się kolejne spotkanie poświęcone słowom i gestom w teatrze. Następne warsztaty 23 listopada. Zapraszamy!

.


.

Spotkania członków Koła Teatralnego mają miejsce w poniedziałki. Od początku roku szkolnego uczniowie uczestniczyli w zajęciach wprowadzających do pracy w teatrze oraz w warsztatach dotyczących rytmu w teatrze. Tematem ostatniego spotkania prowadzonego przez dr. Marka Chojnackiego oraz  mgr. Jana Chojnackiego był dialog w teatrze.

 

.

 

.


W poniedziałek 28 września 2015 roku w auli odbyło się kolejne spotkanie członków Koła Teatralnego.

Cykl zajęć rozpoczął pan dr Marek Chojnacki, który studiował na kulturoznawstwie UAM i na Wydziale Reżyserii PWST w Warszawie, pracował w teatrach profesjonalnych i studenckich, a obecnie jest etatowym pracownikiem Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu.

.

W ramach warsztatów ćwiczone będą umiejętności:

  • interpretacji tekstu,
  • pracy nad rolą,
  • dykcji,
  • emisji głosu,
  • ruchu scenicznego,
  • pisania scenariuszy teatralnych.

.


.

W ramach Koła Teatralnego w roku szkolnym 2015/2016 realizowany będzie projekt „Szekspir inaczej”.

W programie – dla uczniów uczestniczących w projekcie:
– wyjścia na spektakle teatralne,
– warsztaty pisania sztuk teatralnych,
– warsztaty aktorskie prowadzone przez pracowników Teatru Nowego,
– zajęcia prowadzone przez nauczycieli akademickich.

.

Więcej informacji w bibliotece szkolnej udzielą: prof. Agnieszka Furmanek, prof. Agnieszka Kijak, prof. Renata Urbaniak.

.


Lista przyjętych aktorów:

.

Arabczyk Małgorzata 1E

Chorążyczewska Weronika 2B

Gaca Kacper 1E

Gapińska Agnieszka 2B

Kaczmarek Małgorzata 2D

Krahel Olga 1A

Kornacka Krzysztofa 2D

Kowalski Michał 1E

Kubiak Izabela 1C

Nowak Wiktoria 1E

Romanowska Zuzanna 1E

Urbanek Zofia 2B

Zimniak Dominika 1B

 

Biblioteka – galeria »