Aktualności

 

  .

.

.

   

  logo konkursu RPM

.

dobrze zaprojektowana szkola

logo-fundacja czerneckiego

.

l2

,

akcja_edukacyjna_oficjalna-grafika

.

szacun-logo

ERASMUS+

.

Od roku szkolnego 2015/2016 w naszym liceum realizowane są dwa projekty Erasmus Plus z kategorii Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk. Partnerstwa strategiczne. Uczniowie i nauczyciele uczestniczą w krótkookresowych wymianach ze szkołami za granicą wspólnie pracując nad tematami: CITIES oraz EUROPEANS FOR FAIR TRADE. Projekty są współfinansowane w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus +.

.

Projekt CITIES – Cities in Transition Investigated by European Students – jest 3-letnim wspólnym projektem 5 europejskich szkół średnich z Niemiec, Hiszpanii, Holandii, Polski i Norwegii:

.

Nesodden videregående skole Oslo, Norwegia

II LO im. Gen. Zamoyskiej i H. Modrzejewskiej Poznań, Polska

Gymnasium Aspel Rees, Niemcy

IES ALGARB Ibiza, Hiszpania

Meerwegen Scholengroep – Farel College Amersfoort, Holandia

.

“In this project students from the upper secondary years will investigate the past, present and future of the European city. They will understand the significance of this entity for our society and will become more active citizens thinking of and improving the future of the cities they live in, which will be the case studies for this project. Comparing and contrasting the cities of the participating schools will allow them a deeper insight into the topic from a European perspective making them aware of similarities and differences, which will then lead to a more thorough discussion of the future of the European city so that a transnational approach seems to be more than desirable” (fragment z wniosku aplikacyjnego)

.

Koordynatorami projektów w szkole są:

.

CITIES – prof. Ewelina Smak i prof. Małgorzata Mierzejewska    – strona projektu –

.

EUROPEANS FOR FAIR TRADE – prof. M. Cieniuch    – strona projektu-

.


.

W dniach 12-13 października 2017 w Nesodden videregående skole w Norwegii odbyło się spotkanie nauczycieli ze szkól partnerskich współpracujących w ramach projektu ERASMUS+ CITIES.

Celem spotkania było podsumowanie wspólnych działań w drugim roku pracy oraz omówienie spotkań projektowych dla uczniów, które odbędą się w 2018 roku w Poznaniu i na Ibizie.

.

W styczniu 2018 uczniowie klasy 2f będę gościć w ramach wymiany uczniów ze szkół partnerskich. Spotkanie projektowe, które odbędzie się w Poznaniu – European Cities Future -Making an impact on citiesto przede wszystkim spojrzenie na aktywnego (młodego) obywatela, którego potencjał i zasoby mogą przyczynić się do zmiany i być odpowiedzią na potrzeby społeczności lokalnej. Uczestnicy projektu przygotują film Civic participation in my cityoraz wezmą udział w publicznej debacie.

Ostatnie spotkanie i zarazem podsumowanie projektu ERASMUS + CITIES odbędzie się na Ibizie w kwietniu 2018.

.

.


.

Erasmus-logo

 

 

.

W dniach 11-12 września 2017 w II Liceum Ogólnokształcącym odbyło się spotkanie nauczycieli ze szkól partnerskich (hiszpańska IES Ribeira do Louro, O Porriño oraz szwedzka Sven Eriksonsgymnasiet, Boras) w ramach programu Erasmus + „Europeans for Fair Trade”.

Celem spotkania było podsumowanie wspólnych działań w pierwszym roku pracy oraz omówienie spotkań projektowych dla uczniów, które odbędą się w bieżącym roku szkolnym w Boras oraz Poznaniu.

Gościem szczególnym była pani profesor Magdalena Stefańska, wykładowczyni Uniwersytetu Ekonomicznego, która przeprowadziła warsztaty pt. „The Economic Consequences of the Fair Trade Development for Producers of Agricultural Commodities dla nauczycieli zaangażowanych w projekt. Nie zabrakło także czasu na integrację – nauczyciele odbyli wycieczkę do Wielkopolskiego Parku Narodowego, gdzie drezynami pokonali ośmiokilometrowy odcinek na trasie Mosina – Osowa Góra oraz zwiedzili Poznań i spróbowali dań regionalnych.

.

 



.

Erasmus-logo

 

.

W dniach 23-30 kwietnia 2017 grupa uczniów klas drugich wyjechała do Hiszpanii na realizację projektu Europeans for Fairtrade – w ramach programu Erasmus+.

Uczniowie, pod opieką prof. Elżbiety Koralewskiej, prof. Anny Labrzyckiej i prof. Marcina Cieniucha wybrali się do Galicji, do IES Ribeira de Louro, w O Porriño.

Przed wyjazdem, uczniowie angażowali się w wiele inicjatyw promujących ideę Sprawiedliwego Handlu. Uczestnicy projektu udzielili wywiadu w telewizji WTK oraz przygotowali prezentacje, materiały multimedialne, plakaty, ulotki i wydarzenia szkolne szerzące świadomość o wpływie Sprawiedliwego Handlu na życie najbiedniejszych.

.

Podczas wymiany uczniowie z Hiszpanii, Szwecji i Polski dzielili się pomysłami dotyczącymi szerzenia wiedzy o Sprawiedliwym Handlu oraz o znaczeniu wspierania lokalnych firm. Dyskusje odbywały się w oparciu o badania przeprowadzone podczas prac w grupach, oraz podczas wykładów i prezentacji zorganizowanych przez szkołę hiszpańską. W ostatnim dniu wizyty został również rozstrzygnięty konkurs na film wideo związany z tematyką Sprawiedliwego Handlu. Drugie miejsce zajął film uczniów II LO: Barbary Adamskiej, Mateusza Stelmasiaka oraz Marii Owczarzak.

Dzięki wycieczkom zorganizowanym przez hiszpańskich nauczycieli uczestnicy mieli okazję zwiedzić wiele interesujących miejsc w Galicji, takich jak Santiago de Compostela, w tym Muzeum Pielgrzymów. Uczniowie dowiedzieli się o wpływie, jakie Santiago de Compostela miała na rozwój Europy.

Uczestnictwo w lekcjach i spędzanie czasu z rodzinami hiszpańskimi, dostarczyły uczniom niezapomnianych wspomnień i nowych znajomości oraz okazji do poznania obcej kultury.

.

.


.

Erasmus-logo

.

 

W dniach 27-31 marca 2017 odbyło się 4 spotkanie projektoweExploring the potential of the cities in the future – w ramach programu Erasmus+ Cities., Tym razem, grupa uczniów z klasy 1f pod opieką prof. Małgorzaty Mierzejewskiej i prof. Elżbiety Purczyńskiej wybrała się do Norwegii, do Nesodden videregående skole – szkoły mieszczącej się w Nesodden koło Oslo .

 .

Jeszcze przed wyjazdem wszyscy uczestnicy projektu przygotowali prezentacje, na temat miejsc zaniedbanych lub mających potencjał rozwoju w miastach, z których pochodzą. W czasie projektu przedstawili propozycje władz miejskich dotyczące ich rewitalizacji bądź zagospodarowania.

 .

Uczniowie, w grupach międzynarodowych, wspólnie pracowali nad zaplanowaniem najlepszych rozwiązań dla zaniedbanego terenu Tangen Brygge w Nesodden, wykorzystując zdobytą wcześniej wiedzę, czerpiąc inspirację z wycieczek po Oslo i spotkań z ekspertami: architektami, przedstawicielami, władz lokalnych oraz, przewodnikami miejskimi.

 .

W czasie projektu, dzięki wycieczkom zorganizowanym przez norweskich nauczycieli, uczestnikom udało się poszerzyć wiedzę na temat rozwoju i planowania miast: zwiedzili m.in. historyczną część miasta Kvadraturen z zachowanymi budynkami z XVIII wieku,, tereny postindustrialne Nedre Foss w Oslo nad rzeką Akerselva, podziwiali nowoczesną architekturę Opery Narodowej czy rzeźby w Parku Vigelanda.

.

Na pewno niezapomnianych wrażeń dostarczył naszym uczniom pobyt u rodzin norweskich, była to okazja do zapoznania się z nową kulturą i zawarcia nowych znajomości.

 .

-RELACJA KASI-

.

.


.

Erasmus-logo

.

W dniach 23-27 stycznia 2017 odbyło się 3 spotkanie projektowe w ramach programu Erasmus+ Cities.  Tym razem  grupa uczniów z klasy 1f pod opieką prof. Małgorzaty Mierzejewskiej i prof. Ewy Krygier-Court wybrała się do Holandii do zaprzyjaźnionej szkoły Farel College w Amersfoort. Tematem tej części projektu było idealne miasto przyszłości. Jeszcze przed wyjazdem uczestnicy przygotowali plakaty i prezentacje  na temat miast, z których pochodzą, przedstawiając kierunki rozwoju i wyzwania na przyszłość.

W czasie projektu, dzięki wycieczkom zorganizowanym przez holenderskich nauczycieli, uczestnikom udało się poszerzyć wiedzę na temat rozwoju i planowania miast: zwiedzili różne części Amersfoort, nowoczesny architektonicznie  Rotterdam, historyczny (muzeum Het Schip) a zarazem nowoczesny Amsterdam ( centrum  biznesowe Zuidas), oraz uczestniczyli w  wykładzie „Sustainable Cities” na Uniwersytecie Technicznym  w Delft.

Praca w grupach w szkole koncentrowała się na stworzeniu modelu idealnego miasta (Paper Town) oraz zaprezentowanie różnych  aspektów istotnych dla mieszkańców i zrównoważonego rozwoju miast.     -RELACJA MAI –

.

.


.

Erasmus-logo

EUROPEANS FOR FAIR TRADE. ERASMUS PLUS. Pierwsze wydarzenie związane z Debatami Oksfordzkimi już za nami. 28 listopada 2016 odbyło się spotkanie z panem Tadeuszem Makulskim, prezesem zarządu Polskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu. Rozmowę poprowadzili Witold Janas oraz Wojciech Sławnikowski. W spotkaniu wzięli udział uczniowie z klas: 1A, 1C, 2B, 2E oraz 2F.

.

.


.

Erasmus-logo

 

.

W dniach 7-8 listopada 2016 w II LO odbyło się spotkanie nauczycieli ze szkół partnerskich (Nesodden videregående skole, Gymnasium Aspel Rees, IES ALGARB Ibiza oraz Farel College Amersfoort) współpracujących w ramach projektu Erasmus+ CITIES.

.

Celem spotkania było podsumowanie wspólnych działań w pierwszym  roku pracy oraz omówienie dwóch spotkań projektowych dla uczniów, które odbędą się bieżącym roku szkolnym w Amersfoort i Nesodden.

.

Uczniowie klasy 3f, którzy w zeszłym roku wzięli udział w projekcie, również pełnili rolę gospodarzy: oprowadzili gości po szkole i przygotowali prezentacje na temat wpływu projektu na Szkołę i Uczniów.

.

.


.

Erasmus-logo

.

Nasza szkoła rozpoczęła projekt Erasmus Plus – EUROPEANS FOR FAIR TRADE spotkaniem projektowym dla nauczycieli w Kirkwall w Szkocji. Spotkanie odbyło się w dniach 13 – 14 października 2016, uczestniczyły w nim wszystkie szkoły zaangażowane w działania projektowe.

.

.


 

.

Erasmus-logo

 

 

IBIZA 2016 – projekt CITIES

.

Samolot dotyka płyty poznańskiego lotniska. Nasza podróż dobiega końca, choć w głowie nadal mamy wspomnienia wspaniałych dni spędzonych na Ibizie. Od 18 do 24 kwietnia 2016r. sześcioro uczniów naszej szkoły pod opieką prof. Smak i prof. Wieloch brało udział w spotkaniu projektowym Erasmus+ w hiszpańskiej szkole Algarb. Nie był to jedynie tydzień beztroskich wakacji – uczniowie z pięciu krajów: Polski, Norwegii, Niemiec, Holandii i Hiszpanii zgromadziło się, by poddać analizie przestrzeń miejską zarówno ich rdzennych miast, jak przede wszystkim stolicy Ibizy – Eivissy i okalających ją miejscowości Saint Jordi, Saint Joseph i Saint Eulalia.

.

Pięciodniowe zmagania projektowe pod hasłem ,,Cities – current state” rozpoczęliśmy od nawiązania kontaktów z naszymi ,,współpracownikami” podczas szkolnego International Party, kiedy to w sympatycznej atmosferze mogliśmy spróbować tradycyjnych smakołyków przywiezionych przez uczniów z ich krajów oraz wziąć udział w animacjach przygotowanych przez gospodarzy..

.

Po uprzejmym przyjęciu przez hiszpańskich uczniów i ich rodziny w poniedziałek skupiliśmy się już na tematyce miejskiej – zaczęliśmy od spotkania z burmistrzem Ibiza City w ratuszu majestatycznie położonym na wzgórzu Starego Miasta wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wizyta ta została udokumentowana artykułem w lokalnej gazecie, a my dowiedzieliśmy się, jak zarządza się tak tętniącym życiem miastem. Następnie czekało na nas wyzwanie kryjące się pod tajemniczą nazwą gymkhana, czyli gra miejska, dzięki której zwiedziliśmy najważniejszy zabytek wyspy – akropol Dalt Vila. Dzień zwieńczyliśmy spacerem promenadą Nowego Miasta.

.

Wtorek poświęciliśmy na analizę dostępności dystryktu Saint Jordi dla niepełnosprawnych, inscenizując spacer z wózkami inwalidzkimi, kiedy to każdy mógł na chwilę wcielić się w rolę osoby z ograniczonymi możliwościami poruszania się i sprawdzić przygotowanie miejsc użyteczności publicznej dla takich osób. Tego dnia zajęliśmy się także opracowaniem ankiet wypełnionych przez uczniów szkoły przed wyjazdem dotyczących edukacji i zatrudnienia mieszkańców, budynków, środowiska i transportu miast, w których mieszkają uczniowie poszczególnych krajów. Zdobyte i przedstawione graficznie informacje wykorzystaliśmy w czasie  kolejnych dni, tworząc plakaty przedstawiające oblicza miast.

.

Środa znów była dniem skupionym na turystyce – rano wysłuchaliśmy wykładu dotyczącego ruchu turystycznego na Ibizie oraz związanych z nim szans, zagrożeń i wyzwań,  a później udaliśmy się na wycieczkę do urokliwego Parku Narodowego Ses Salines, niegdyś będącego centrum prosperującego przemysłu solnego wyspy. Teraz można podziwiać tam zapierające dech w piersiach krajobrazy oraz obserwować ptaki, dla których utworzono tu rezerwat.

.

Kolejne dni również obfitowały w atrakcje – odwiedziliśmy przyjazny środowisku zakład biomasy, uczestniczyliśmy w dniu otwartym szkoły i hucznie obchodzonym święcie patrona Saint Jordi, nie zabrakło i wypoczynku na plaży oraz czasu na zakup pamiątek. Jednak najwięcej wrażeń przysporzyła wycieczka kajakiem po wodach malowniczej zatoki, z której to wszyscy wrócili z uśmiechem na twarzy. Sobota była ostatnim dniem spędzonym wśród hiszpańskich przyjaciół, których życzliwość i gościnność sprawiły, że trudno było nam się pożegnać z Ibizą.

Wszystko, co miłe niestety szybko się kończy. Pełni energii nabytej z promieni hiszpańskiego słońca wracamy do codziennych obowiązków, a dzięki projektowi Erasmus+ staliśmy się bardziej świadomi swojej roli jako mieszkańcy miast.

.

.


.

Erasmus-logo

Projekt CITIES – W dniach 14-20.02. 2016 grupa uczniów z klasy 2f: Ania Kraska, Julia Łaganowska, Olga Łojewska, Piotr Grobelny, Piotr Stelmasiak i Adam Piętka pod opieką prof. Małgorzaty Mierzejewskiej i prof. Elżbiety Purczyńskiej wzięła udział w spotkaniu projektowym w Aspel Gymnasium w niemieckim miasteczku Rees.

.

Tematem spotkania była historia miasta i jego rozwój w przeszłości – spojrzenie na miejsce/budynki, mieszkańców i ich prawa, oraz bezpieczeństwo/obronność.

.

W czasie pracy w szkole, uczniowie z 5 krajów, porównali rozwój europejskich miast, zaprezentowali swoje miasta oraz przygotowali plakaty i broszury na wystawę w szkole.

.

Pracę w szkole uzupełniły wycieczki tematyczne do Xanten, Essen (Zollverein) i Münster, wykład na uniwersytecie Duisburg-Essen o rozwoju miast oraz gra miejska w Rees. Na zakończenie odbył się również European evening and buffet, podczas którego gospodarze podsumowali projekt.

.

Relacja Piotra i Adama (upload)

.

W czasie pierwszego spotkania zamieszczone również były relacje na blogu – będzie on kontynuowany przez cały projekt:

 

http://citiesinternationalproject.blogspot.de/

.

.


.

Erasmus-logo

.

Projekt CITIES – W dniach 26-28.10. 2015 w Amersfoort odbyło się spotkanie nauczycieli – koordynatorów otwierające pierwszy rok projektu. Zostały omówione założenia projektu, zadania poszczególnych partnerów oraz sprawy organizacyjne dotyczące wyjazdów z uczniami. W ramach „dobrych praktyk” uczestniczyliśmy w lekcji i dyskusji na temat zintegrowanego nauczania przedmiotowo- językowego (CLIL)

.

Omówiliśmy również 2 spotkania projektowe, które odbędą się:

.

15-20.02.2016 w Rees

18-24.04.2016   na Ibizie

.

 


.

ZAKOŃCZONY PROJEKT  COMENIUS

.

 

.

 

COMENIUS exchange 2014 – Rees, Germany comenius

.

W roku szkolnym 2013/2014 rozpoczęła się realizacja dwuletniego projektu w ramach programu Comenius. Jego celem było stworzenie dla młodzieży z całej Europy możliwości do zapoznania się z najbardziej palącymi problemami współczesnej Europy.

.

Uczniowie II LO (klasy 2F i 3F) wspólnie z kolegami ze szkół partnerskich z Hiszpanii, Norwegii, Niemiec i Holandii analizowali tak istotne kwestie jak „Ekonomia i rynki pracy”, „Demokracja i Wolność” czy „Migracja i integracja”.

.

Zakończenie projektu nastąpiło w marcu 2015r. W Poznaniu odbyło się ostatnie spotkanie projektowe. Koordynatorem projektu była prof. Ewelina Smak.

 

.

SPRAWOZDANIE Z PROJEKTU

.

Comenius Live! – spotkanie w Urzędzie Wojewódzkim

.

.

COMENIUS - Rees - Germany

COMENIUS – Rees – Germany

.

.

COMENIUS - Spain

COMENIUS – Spain

.

.

COMENIUS - Oslo

COMENIUS – Oslo

.

logo-Coat_of_arms_of_Uden

.