Aktualności

 

  .

.

.

   

  logo konkursu RPM

.

dobrze zaprojektowana szkola

logo-fundacja czerneckiego

.

l2

,

akcja_edukacyjna_oficjalna-grafika

.

szacun-logo

G4P, TOK, CAS

.

G4P  2017

.

W piątek 26 maja w auli naszej szkoły odbyła się prezentacja klasy 2f „A tale of a great women and her great heritage” wieńcząca Group 4 Project (G4P) – interdyscyplinarny projekt obejmujący przedmioty z grupy 4, czyli nauki eksperymentalne: biologię, chemię, fizykę i informatykę. W ramach zajęć uczniowie podzielili się na kilkuosobowe grupy i zrealizowali doświadczenia związane z tematem przewodnim projektu: promieniowaniem i promieniotwórczością.

.

Powodem, dla którego tegoroczny G4P dotyczył właśnie tego zagadnienia było uczczenie 150 rocznicy urodzin Marii Skłodowskiej-Curie, polskiej fizyczki i chemiczki, dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla, której badania miały istotne znaczenie dla rozumienia zjawiska promieniowania i radioaktywności.

.

Grupy biologiczne przyjrzały się kiełkowaniu roślin podlewanych napromieniowaną wodą, wzrostowi rzeżuchy z napromieniowanych nasion, radiacyjnemu utrwalaniu żywności, wpływowi promieniowania na tkanki ziemniaka i wątroby oraz radowi, pierwiastkowi odkrytemu przez Marię Skłodowską-Curie, i jego wpływowi na rozwój choroby popromiennej. Uczniowie uczący się chemii badali właściwości chemiczne i fizyczne wody ciężkiej zawierającej jeden z izotopów wodoru – deuter oraz dokonali syntezy aspiryny z użyciem promieniowania mikrofalowego.

.

Młodzi fizycy przeprowadzili pomiar prędkości światła przy pomocy mikrofali oraz przyjrzeli się funkcjonowaniu reaktora jądrowego i katastrofie w Czarnobylu. Grupa uczniów z informatyki napisała program do analizy czasu połowicznego rozpadu pierwiastków promieniotwórczych. Dodatkową ciekawostką była prezentacja z zakresu geografii dotycząca składu pierwiastkowego i występowania promieniotwórczych minerałów nazwanych imieniem Marii Skłodowskiej-Curie.

.

Po zakończeniu projektu uczniowie zgodnie przyznali, że samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie doświadczeń naukowych było dla nich nie tylko nie lada wyzwaniem, ale również świetnym przygotowaniem do pisania prac badawczych (Internal Assessment) z wybranych przedmiotów oraz dalszej drogi naukowej.

.

.


.

TOK ART LESSON

.

On 24th of May we had a TOK lesson connected with the language of art.

It was conducted in an extraordinary way, as it was supposed to fulfill those two aims:

To investigate the criteria on which we judge a work of art.

To consider the extent to which such criteria might be common to us all

In order to do that, each of us was provided with a blank A4 page, an identical set of shapes (rectangles, squares, circles, irregular triangles), crayons, pencils, markers, glue sticks etc.

Our task was to create an independent work with use of all available materials, with no limits but our imagination…

.

TOK ART LESSON – link

.


..

2015/2016

ŚWIATŁO

.

W roku szkolnym 2015/16 w klasie IB realizowany jest projekt badawczy w ramach Grupy IV. Tematem tegorocznego projektu było „Światło”.

.

Poszczególne grupy przedmiotowe realizowały wspólnie tematy związane z generowaniem światła w procesie fosforescencji, wpływ światła na rozwój roślin i funkcjonowanie zwierząt oraz użycie światła do badania własności krwi. Tematy analizowane były kompleksowo w grupach : biologia-chemia, chemia -fizyka. Projekt był opracowywany i prezentacje przygotowywana przez  uczniów w ramach informatyki.

.

Ostateczna prezentacja zaprezentowana została 14 czerwca.

.

..


.

IB Class of 2015

FAST FOOD

.

The IB class of 2012-2015 of IB World School No. 1349 has successfully completed the Group 4 Project. The subject of the research this year was “FAST FOOD”. A variety of experiments have been carried out to verify different hypotheses assumed by students. There have been 11 experiments carried out, of which 5 were biological, 3 were chemical and 1 was physical. The experiments included many branches of science and required a wide scope of apparatus. In addition to 3 groups of students as divided by subjects, there has been another, fourth group, which was responsible for the IT and preparation of the presentation. Therefore, the entire class was involved in the project.

.

The experiments covered many different parts of our syllabus and answered a lot of intriguing questions. Topics covered by student: “How much of the hamburger’s surface is covered by mould after it had gone off?”, “Bacteria in fast food restaurants”, “Which type of cooking oil, used in fast food restaurants, has the smallest amount of saturated fat?”, “How much salt do fries from different restaurant contain?”, ”Which sausages are the healthiest (based on whether they dissolve in boiling water or not and what fats they are made from)?“, „Which fries are the healthiest (based on the amount of saturated fats)?”, “How much Coke is there in the “fast” Coke?”, „Does the amount of sugars in coke drinks depends on restaurants they were bought in? In which fast-food restaurant coke drinks are the most diluted?”, “Do calories influence how full we feel?”, „In what ways does HCl have an impact on digestion of a hamburger in human’s stomach?”. After answering above questions someone can choose which fast-food restaurant is wishing to go to or what to eat and drink, or if he/she is going to go to such restaurant anymore…

.

What is more the presentation was served in a very pleasant manner including MC Siejak’s rap performance.

.


 

.

IB Class of 2011-2014

SUGAR

 

The IB class of 2011-2014 of IB World School No. 1349 has successfully completed the Group 4 Project. The subject of the research this year was “Sugar”. A variety of experiments have been carried out to verify different hypotheses assumed by students. There have been 11 experiments carried out, of which 5 were chemical, 4 were biological and 2 were physical. The experiments included many branches of science and required a wide scope of apparatus – from polls to self-made polarimeter to advanced electronic measuring devices. In addition to 3 groups of students as divided by subjects, there has been another, fourth group, which was responsible for the IT and preparation of the presentation. Therefore, the entire class was involved in the project.

The experiments covered many different parts of our syllabus. In chemistry, many chemical tests for sugar detection have been carried out, however, there have also been other kinds of experiments, including experimenting on extracted DNA. In biology, there have been experiments including animal behaviour and microbiology. What really attires one’s attention in the area of physics is that one of the experiments makes use of a self-made polarimeter, produced from such elements like Lego plastic bricks. The animal behaviour observation in biology was also quite a significant experiment, as it was a long-term project. Actually, some mice have been born throughout the observations.

Altogether, the entire project was an enjoyable way to approach many things encountered on daily basis following the scientific method. We were able to verify our hypotheses about sugars, which are essential molecules in our bodies.

.

.

Group 4 Project – galeria »