Aktualności

 

  .

.

.

.

   

  logo konkursu RPM

.

dobrze zaprojektowana szkola

logo-fundacja czerneckiego

.

l2

,

akcja_edukacyjna_oficjalna-grafika

.

szacun-logo

A – MEDIALNA

.

Klasa MEDIALNA pozwala na rozwijanie zainteresowań i uzdolnień młodzieży w zakresie literatury i historii oraz szeroko rozumianej sztuki. Uczniowie oddziałów MEDIALNYCH to przyszli studenci takich kierunków, jak: dziennikarstwo, prawo, nauki społeczne, politologia itp.

.

Przedmioty nauczane na poziomie rozszerzonym: język polski, historia, język angielski.

.

Przedmioty dodatkowe: media i sztuka, retoryka i stylistyka praktyczna, prawo

.

Uczniowie biorą udział w wykładach organizowanych przez Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, warsztatach dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, warsztatach medialnych w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa,

.

W ramach współpracy II LO z Sądem Okręgowym w Poznaniu i podpisanego w 2013 roku porozumienia organizowane są lekcje prawnicze w wymiarze: 30 godzin zarówno w klasie pierwszej jak i drugiej, 10 godzin w klasie trzeciej. Są to m.in. zajęcia z sędziami, adwokatami, prokuratorami, radcami etc.

.

W szkole działa i odnosi sukcesy Teatr Anglojęzyczny „Earnest”

.

.

Edukacja prawna

.

.

 


logo-kontrasty

.

Szkolny Miesięcznik II LO w Poznaniu

..

.

W kwietniu 2015 Redakcja Szkolnego Miesięcznika Dwójki „Kontrasty” zwyciężyła w Wojewódzkim Konkursie na Najlepszą Gazetę Szkolną „Meteor Moraski” 2015, zorganizowanym przez Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ponadto czasopismo „Kontrasty” zostało oznaczone numerem ISSN.

..

W listopadzie 2015  Biblioteka Narodowa w Warszawie – już oficjalnie – nadała naszemu szkolnemu czasopismu uczniowsko-nauczycielskiemu „Kontrasty” międzynarodowy znormalizowany numer wydawnictw ciągłych ISSN. Nadany numer ISSN oznacza, że „Kontrasty” osiągają zasięg ogólnopolski. Pismo będzie archiwizowane w bazie Zawartości Czasopism Biblioteki Narodowej i w innych bibliotekach akademickich na terenie całego kraju.

Zapraszamy do współpracy! Do współtworzenia „Kontrastów”!

.



.

ROZMOWY (NIE TYLKO) POETYCKIE

.

Wraz z wiosną do naszej szkoły zawitała poezja. Na zaproszenie prof. Anny Fechner, humanistyczną klasę medialną 1A odwiedziła poznańska poetka, zarazem doktor nauk humanistycznych i adiunkt Instytutu Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, pani Joanna Roszak.

.

Wizyta tej docenianej artystki, badaczki literatury i autorki wielu naukowych publikacji sprawiła nam ogromną radość – tym większą, że w listopadzie ubiegłego roku uczestniczyliśmy w niezwykle interesującym spotkaniu z panią Roszak, zorganizowanym przez Bibliotekę Kórnicką i PAN w ramach Poznańskich Czwartków Literackich w Pałacu Działyńskich. Już wtedy twórczość poetki zrobiła na nas wielkie wrażenie. Tym razem zyskaliśmy sposobność, by spędzić z naszym gościem dwie – bardzo owocne – godziny.   – czytaj dalej –

.


.

Emocje i idee w ramach wystawy Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst

.

O rodzaju emocji oraz o ideologii zawartej w twórczości malarskiej Diego Rivery i Fridy Kahlo dowiedzieli się uczniowie klasy 3A podczas lekcji muzealnej w Centrum Kultury Zamek (14.11.2017). Podczas wizyty na wyjątkowej wystawie poświęconej sztuce zaangażowanych politycznie artystów z Meksyku, historia tego kraju w  pierwszej połowie XX wieku przemawiała do zwiedzających z obrazów, murali i filmów dokumentalnych. Duch meksykańskiego narodu, walka o jego prawa do samostanowienia również w dziedzinie kultury są bowiem centralnym tematem twórczości tej niezwykłej pary. Dzieła Fridy, głęboko nasycone jej przekonaniami, ale także osobistymi przeżyciami związanymi z poważnym wypadkiem, któremu uległa we wczesnej młodości, niespełnionym macierzyństwem czy też burzliwym związkiem z Diegiem Riverą, interpretować należy właśnie przez pryzmat głębokich emocji, które towarzyszyły jej życiu. Wystawie towarzyszą także fotografie wykonane przez artystów współpracujących ze słynną parą lub będących ich uczniami.

.

.


.

Kulinaria w literaturze

.

W tym roku szkolnym klasa 2A postanowiła reaktywować projekt Kulinaria w literaturze. Polega on na przygotowywaniu potraw, które pojawiają się w literaturze. Co miesiąc będziemy serwować jedną potrawę i częstować nią profesorów oraz uczniów podczas długiej przerwy.

25 września ugotowaliśmy bezalkoholowe piwo kremowe z Harrego Pottera. Potrawa cieszyła się na tyle dużym zainteresowaniem, że akcja trwała także kolejną przerwę:)

Projekt ten będziemy realizować cyklicznie w ciągu tego roku szkolnego, co miesiąc przygotowując potrawę z innej książki. Już 23 października polecamy niespodziankę z książki M. Musierowicz pt. Kwiat kalafiora. Serdecznie zapraszamy do spróbowania tego specjału oraz wszystkich kolejnych.

Klasa 2a

.

.


.

Nasz kolejny uczeń z powodzeniem zamieszcza swoje artykuły w czasopismach. Tym razem zachęcamy do lektury „Gazety Magnetofonowej”, w której można przeczytać recenzję współredaktora – Stanisława Brysia z 3A.

.



ROK SZKOLNY 2016/2017



.

.

W wyjątkowo gorące przedpołudnie 30 maja klasy 1a i 2a z prof. Olgą Wyspiańską brały udział w warsztatach teatralnych odbywających się na Scenie Roboczej. Całość była częścią europejskiego projektu „Undercreative Network”. Obejrzeliśmy fragmenty spektaklu „Human revolutions” opowiadającego o ważnych postaciach z kręgu kultury europejskiej: Vaclavie Havlu, Kasparze Davidzie Friedrichu, Leonardzie da Vinci oraz Nadii Comaneci. Poznaliśmy tajniki sztuki performatywnej, a także konkretne techniki pantonimy. Zainspirowani przez Erica Wilcoxa z USA próbowaliśmy swoich sił na scenie.

 .

.


.

Fundacja Edukacji Prawnej IUSTITIA

.

We wtorek 23 maja klasa 1A i 1B miała okazję zwiedzić Sąd Rejonowy Poznań – Stare Miasto i podążyć „śladami pisma procesowego w sądzie„. Wydarzenie organizowane było przez stowarzyszenie Uistitia w ramach Dnia Wymiaru Sprawiedliwości, a uczniów oprowadzał Pan Sędzia Marek Jaskulski. Była to ciekawa możliwość bezpośredniego obcowania z prawem i dowiedzenia się przydatnych informacji o pracy sądu z pierwszej ręki

Julia Orłowska 1A

.


.

.

W dniu 26 kwietnia klasa humanistyczna 2a uczestniczyła w Poznańskiem Festiwalu Nauki i Sztuki. Wysłuchaliśmy dwóch wykładów o kulturowej funkcji komiksów o superbohaterach i ich filmowych realizacjach oraz o socjologicznym spojrzeniu na sportowe kibicowanie. Braliśmy też udział w warsztatach „Jak się komunikujemy”, podczas których dowiedzieliśmy się wiele o analizie transakcyjnej. Mimo swojej złożoności jest to wiedza bardzo praktyczna.

Festiwal połączony był z promocją Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Jakub Błaszczyński 2a

.

.


.

Dominik Teusz – nasz tegoroczny maturzysta, uczeń kl. 3a – jest młodym, świetnie zapowiadającym się publicystą. Swoją dziennikarską pasję realizuje, przeprowadzając interesujące wywiady z cenionymi artystami polskiej sceny, m.in.: Pauliną Chruściel, Januszem Chabiorem, Anną Dereszowską, Tomaszem Karolakiem, Marianem Opanią, Cezarym Pazurą, Magdaleną Szejbal, Cezarym Żakiem, Michałem Żebrowskim i in.

.

Gorąco zachęcamy do zapoznania się z reportażami Dominika:

.

Spektakl „Ożenek” w reż. Andrzeja Bubienia, Teatr 6. Piętro w Warszawie (premiera: 9 III 2017 r.)

.

Spektakl „Ojciec” w reż. Iwony Kempy, wystawiony na scenie Teatru Ateneum w Warszawie (premiera: 8 IV 2017 r.)

 

Gratulujemy i życzymy dalszych dziennikarskich sukcesów!

.


.

Lato w RMF FM

 

Olimpiada Wiedzy o Mediach okazała się dla mnie kluczem do drzwi świata mediów. Wakacyjny staż w warszawskim oddziale radia RMF FM zapewnił mi niezapomniane wakacje. Siedziałam biurko w biurko z dziennikarzami pokroju Krzysztofa Berendy, Krzysztofa Zasady, Patryka Serwańskiego czy Marcina  Zaborskiego. Brałam udział w nagrywaniu serwisów i programów (zarówno w studiu, jak i Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Sądzie Okręgowym, szpitalu dziecięcym etc.), co więcej sama miałam możliwość ich przygotowania- chodzenie po ulicach Warszawy z charakterystycznym żółtym mikrofonem to nie lada przeżycie.

Jednak największe wrażenie zrobiło na mnie tempo pracy radiowych Kolegów- w ciągu kwadransa potrafili znaleźć się na drugim końcu miasta, przygotować reportaż i za godzinę byli już w następnym miejscu w stolicy robiąc zupełnie nowy materiał. Bardzo się cieszę, że miałam szansę wejścia i życia w tym medialnym ,,wielkim świecie”.

                                                                                                                                    Alicja Skorupska

.


logo_teatr_nowy

.

Dom Bernardy Alba w Teatrze Nowym

.

26.11.2016 r. uczniowie klas 2E i 2A uczestniczyli w międzyklasowym wyjściu do poznańskiego Teatru Nowego na spektakl Dom Bernardy Alba według Federico Garcii Lorki. Autor dramatu, jeden z najwybitniejszych poetów hiszpańskich XX wieku, przedstawił w nim dom kobiet, tytułowej Bernardy oraz jej pięciu córek, które po śmierci ojca żyją w żałobie i kompletnej izolacji od świata zewnętrznego. Ta długotrwałe odosobnienie oraz nieobecność mężczyzn – Bernarda jest osobą bogobojną i bardzo religijną – wydobywa z posuwających się w latach panien pokłady sprzecznych uczuć i namiętności, które nie znajdują ujścia w surowym, matriarchalnym więzieniu, w jakie zamienił się ich dom. Kiedy zatem o rękę najstarszej z nich, Angustias, rozpoczyna starania Pepe el Romano, pokłady nagromadzonej latami frustracji oraz chęć ucieczki przed tyranią matki wybuchają z siłą, nad którą ta nie potrafi już zapanować i która doprowadzi do tragedii w końcowych scenach spektaklu. Dramat Lorki nie jest tekstem łatwym, sam zaś spektakl trzyma widza w napięciu już od  pierwszej wymiany zdań pomiędzy bohaterkami. Warto jednak czasem wybrać się na sztukę, która stawia trudne pytania i zmusza do refleksji choćby nad … damską solidarnością?

.

.


.

Okruchy pamięci, ucieczka od bólu i cierpienia w prawdziwy wymiar człowieczeństwa…

.

Dnia 25 października 2016 r. o godzinie 16.00 Młodzież II Liceum Ogólnokształcącego uczestniczyła w dyskusji panelowej pod tytułem „Najważniejsza książka w moim życiu”. O różnych ujęciach czasu i czasoprzestrzeni, różnym rozumieniu i ujęciu słów: człowiek, książka, pamięć – rozmawiali wybitni: historycy – Profesor Anna Wolff-Powęska, Profesor Krzysztof Zamorski  oraz o. Wacław Oszajca – teolog, dziennikarz, publicysta i poeta. Spotkanie, objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Miasta Poznania, prowadził Prof. Waldemar Łazuga. W dyskusji panelowej, która odbyła się w Sali Białej Bazaru Poznańskiego, wzięli udział Uczniowie II Liceum (Reprezentanci klas: 1a, 1b, 2e, 2d, 3b) wraz z Panią Dyrektor Małgorzatą Dembską oraz Prof. Dagmarą Zając. Dyskusji prelegentów dotyczącej okruchów pamięci, ucieczki od bólu i cierpienia w prawdziwy wymiar człowieczeństwa przysłuchiwał się m.in. Prezydent Poznania – Pan Jacek Jaśkowiak.

.

.



ROK  SZKOLNY  2015/2016



 

.


.

PP_header

.

Klasy humanistyczne biorą udział w projekcie „Przywróćmy pamięć”     – link do strony projektu –

.

W środę 8 czerwca w szkole miał miejsce Dzień Kultury Żydowskiej.

.

.

Spektakl został zaprezentowany podczas gali finałowej w Warszawie.
.

  .

Zapraszamy do przeczytania relacji z gali finałowej oraz warsztatów, które odbyły się w ramach projektu:

.

Sprawozdanie z części oficjalnej Gali Finałowej

Warsztaty

.

 

 


.

O Olimpiadzie Wiedzy o Mediach

.

W dniach 18-19 marca br. mieliśmy zaszczyt brać udział w finale II edycji Olimpiady Wiedzy o Mediach, która odbywała się w budynku dawnej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Do zawodów przystąpiło 147 uczestników z całej Polski.

Pierwszego dnia rozwiązywaliśmy test z zakresu wiedzy o mediach oraz spotkaliśmy się z dziennikarzami: panią Anną Morawską (TVP 2) i panem Krzysztofem Ziemcem (TVP 1). Odwiedziliśmy również Narodowy Instytut Audiowizualny, gdzie odbył się wykład na temat praw autorskich w Polsce oraz został zaprezentowany film Andrzeja Wajdy „Ziemia obiecana”. Cała szkolna reprezentacja w skład których wchodzili Krzysztof Figlarz, Alicja Skorupska i Maria Zielniewicz (2A) zdobyła tytuły laureatów Olimpiady. Alicja – 11 miejsce w Polsce, Maria – 12 miejsce, Krzysztof – 24 miejsce.

Drugiego dnia odbył się quiz, w którym finałowa 12 walczyła o miejsca premiowane nagrodami rzeczowymi i indeksami na wyższe uczelnie (nagroda ta była dostępna niestety tylko dla uczniów klas trzecich).

Gratulujemy laureatom!

Krzysztof Figlarz

Alicja Skorupska

Olga Wyspiańska

.


 

.

Czy humanista może odnieść sukces?

.

Otóż tak! 12 lutego 2016 roku do naszej auli przybył gość, który jako absolwent naszej szkoły, znalazł się po drugiej stronie śniadaniowego stolika. Jakub Skworz, redaktor miesięczników „Men’s Health”, „Women’s Health” oraz autor serii książek dla dzieci i „Męskich rozmów nastolatka”, pokazał nam swoją drogę do marzeń – literackiego spełnienia. Mimo kolekcjonowania listów – odmów współpracy z wieloma wydawnictwami i fascynującej przygody z lekcjami matematyki oraz „chińską sytuacją międzynarodową” na studiach, postawił w życiu na upór i kreatywność. „Kiedy zamykają wszystkie drzwi, nie lękaj się – wejdź oknem!” Wtedy nawet rozmowy z największymi artystami nie będą przeszkodą, czego dowodem są „Męskie rozmowy nastolatka”. Postaw na siebie, wtedy nikt nie powie, że humanista to już przeżytek.

Dziękujemy za inspirującą rozmowę i motywację do dalszej pracy.

.

Marta Bachorska, Łukasz Miłoszewski 3a

.

.
.


.

logoOWoM1

Z radością informujemy, że 20 osób z klasy 2a zakwalifikowało się do drugiego etapu Olimpiady Wiedzy o Mediach. Uczniowie napisali prace na wybrane tematy, związane z mediami oraz nakręcili 5 filmów, korzystając z pomocy innych osób z klasy.

Kolejny etap – okręgowy 18 grudnia na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Życzymy sukcesów!

Olga Wyspiańska

.DP


.

.

W dniu 6 listopada klasy Medialne i Prawnicze wzięły udział w spotkaniu z panią Elżbietą Moczarską (córką Kazimierza Moczarskiego) i panem Janem Skórzyńskim, autorem książki „Krótka historia Solidarności 1980-89

Pan Jan Skórzyński, finalista Nagrody Historycznej im. Kazimierza Moczarskiego za najlepszą książkę poświęconą najnowszej historii Polski, przedstawił tło wydarzeń, związanych z powstaniem i funkcjonowaniem NSZZ Solidarność w trudnych latach osiemdziesiątych.

Zarówno temat spotkania jak i zaproszone osoby wywołały autentyczne zainteresowanie uczniów.

.

.


 

W tym roku szkolnym zostało podpisane również porozumienie z Instytutem Historii UAM.

.

 

.

.

A – MEDIALNA – galeria »