Szkoła dobrych relacji. Jak ją budujemy?

Edukacja w naszej szkole opiera się na relacjach. Uczniowie i uczennice, nauczyciele i nauczycielki, a także rodzice postrzegają szkołę jako wspólnotę. Więzi i relacje budują zaufanie, to zaś sprzyja uczeniu się. Relacje dają poczucie bezpieczeństwa. Metody projektów, wspieranie inicjatyw uczniowskich – to wszystko buduje więzi i wspólnotę. Relacje mają też wpływ na motywację, nadają sens informacji zwrotnej, tak kluczowej w procesie nauki.

Szkoła, w której uczniowie i uczennice – wspierani przez nauczycieli-przewodników – osiągają konkretne cele edukacyjne dzięki wzajemnemu uczeniu się opartemu na relacjach oraz odkrywaniu i doświadczaniu własnych możliwości we współpracy w grupie, to marzenie i cel naszej szkoły. Cel ten osiągamy wychodząc poza kwestie dydaktyczne – stosując oryginalne metody działania, ciekawe rozwiązania, a przede wszystkim dając głos uczniom i wspierając ich inicjatywy i pomysły. Młodzież korzysta przy tym z nieszablonowych rozwiązań edukacyjnych,warto wspomnieć o:

  • współpracy z Forum Obywatelskiego Rozwoju,
  • Dniu Liczby Pi,
  • debatach oksfordzkie, dyskusjach panelowych,
  • Praca z wykorzystaniem platform internetowych (np. moodle, kahoot) i blogów,
  • Działalności w teatrachanglojęzycznym “Earnest” i polskojęzycznym
  • pracy metodą interdyscyplinarnych projektów
    • SłowoDziej,
    • “Ars Dragonia. Sztukmistrz Wszechstronny”
    • “Szkoła Promująca Zalecenia Kodeksu Walki z Rakiem”
    • “The Tale of a Great Woman and her Great Heritage”
    • “Dzień Tolkiena”
    • COR AD COR Film Festiwal
    • projekt Szkoła ambasador Parlamentu Europejskiego – Euroscola
    • “Świat przyrody obszarem myślenia i działania Młodych Odkrywców na Wydziale”
    • Group 4 Project – temat przewodni, “Climate Change”
    • projekt “1349 IB School Journal”
    • projekt społeczny “Od SBO do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego”
    • Wielkopolska Superliga Liceów
    • AI for Youth – autorski, globalny program firmy Intel

    i wiele innych.

Szkoła jest odpowiedzialna za wspólnotę, uczy i okazuje szacunek jednostce, dba o emocjonalny dobrostan – dlatego też pokazujemy, jak wcielać w życie wartości szacunku dla innych, tolerancji, wzajemnej akceptacji i empatii – poprzez takie działania, jak: animowanie czasu dzieci i młodzieży w szpitalach i świetlicach, organizacje wypoczynku letniego osób niepełnosprawnych, udzielanie wsparcia osobom w trudnej sytuacji życiowej przez rozmowę, spędzanie czasu z osobami samotnymi, pomoc w nauce młodszym kolegom i koleżankom; uczniowie udzielają się wolontariacko m.in. w: Centrum Wspierania Rozwoju Dzieci i Młodzieży “Klub”, DPS Sióstr Serafitek, Hospicjum Palium, fundacji “Dobrze, że jesteś”, Wspólnocie Burego Misia, Związku Harcerstwa Polskiego, Związku Harcerstwa Rzeczpospolitej, Centrum Inicjatyw Senioralnych, fundacji “Słoneczny Fyrtel”, poznańskich szkołach podstawowych, Fundacji Zaczytani.org, Oddziale Wielkopolskim Stowarzyszenia Zastępczego Rodzicielstwa.

Szkoła rozwija świadomość obywatelską i wzmacnia zaangażowania w kwestie ważne dla kraju i regionu – kształtujemy postawę lokalnego patriotyzmu, który jest przedsionkiem do patriotyzmu krajowego – dlatego wspieramy uczniów w budowaniu i wyrażaniu własnej opinii w ramach:

  • Prawyborów, które odbywają się w szkole przed wyborami państwowymi; ostatnio przeprowadzone zostały m.in. przed wyborami prezydenckimi.
  • Szkolnego Klubu Debat przygotowującego do udziału w nowatorskich formach wymiany poglądów, jakimi są debaty oksfordzkie, w których poruszane są problemy ważne dla Polski, m.in. historyczne przemiany demokratyczne. Debaty organizowane są we współpracy m.in. z Regionalnym Ośrodkiem Debaty Międzynarodowej i Fundacją Edukacyjną G5.
  • Udziału w Wielkopolskim konkursie historycznym debat organizowanym przez IPN i UAM “Zrozumieć historię”.
  • Przygotowaniach i przeprowadzeniach innych debat okolicznościowych, np. debat w CK Zamek w ramach obchodów rocznicy Chrztu Polski.
  • Udziału w konferencji Poznań Model United Nations 2022 – której pomysłodawcami byli uczniowie i uczennice naszego liceum. Jest to modelowa sesja obrad Organizacji Narodów Zjednoczonych, która na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zgromadzi ponad 180 delegatów w wieku licealnym z całego świata, którzy, debatując o problemach o znaczeniu globalnym, uwrażliwiają się na bieżące wydarzenia na świecie, poszerzają swoje horyzonty, rozwijają umiejętności krytycznego myślenia oraz debatowania w języku angielskim. Uczestnicy dyskutują w ramach komitetu wybranego z jedenastu możliwych, takich jak Rada Bezpieczeństwa, Światowa Organizacja Zdrowia czy Rada Praw Człowieka, poznając dyplomację i zasady działania demokracji w praktyce. Wymagające tematy debat nie tylko skłaniają młodzież do aktywnych rozważań na tematy o znaczeniu światowym, ale także budują aktywną postawę obywatelską i rozwijają umiejętności pracy zespołowej oraz argumentacji

Ponadto Samorząd Uczniowski w sposób demokratyczny sporządził projekt Konstytucji Uczniów, która została uznana za jedną z najlepszych w Polsce i nagrodzona przez Fundację Stefana Batorego i Helsińską Fundację Praw Człowieka. Dokument został znowelizowany i w 2015 roku Konstytucja zyskała uznanie Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara.

  • Uczniowie wywodzący się z Samorządu Uczniowskiego działają na polu politycznym, m.in. sprawują funkcję Marszałka XXIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, dzierżą funkcję fundatora i prezesa Fundacji na rzecz Praw Ucznia.
  • Ich działalność obejmuje obszary związane z edukacją społeczną i obywatelską, m.in. organizują w Wielkopolsce cykl pikników “Różni, ale równi”, na których młodzi rozmawiają o przyszłości Polek i Polaków, o prawach człowieka i obywatela, o równości, demokracji i wolności. Uczniowie inicjują też Fundację Impuls dla młodych.

    Jako jedni z pierwszych w Polsce, we współpracy z Fundacją Akcja Menstruacja, przyczyniliśmy się do utworzenia w szkole punktów pomocy menstruacyjnej – pudełek z potrzebnymi artykułami higienicznymi w toaletach. Z licznych podejmowanych przez uczniów działań wymienić można m.in. przeprowadzenie Tygodnia Zdrowia Psychicznego i kampanię przeciwko cyberbullingowi, organizację szkolnego teleturnieju “Jeden z Dziesięciu”, realizację projektów “Szkolnego Budżetu Obywatelskiego”, działalność wolontariacką w Stowarzyszeniu Wzajemnej Pomocy “Flandria”, współtworzenie projektu społecznego “TeenCademy” – inicjatywy przeznaczonej dla uczniów klas 7. i 8. szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, która ma na celu zainspirować młodych do rozwoju – zarówno tego akademickiego, jak i osobistego”.

  • Współpraca z Fundacją Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego w 2022 roku, która przyznała naszym uczennicom Certyfikat Najlepszego Ucznia Rzeczypospolitej Polskiej “Uczeń z Pasją” – uczennice wyróżniają się znaczącymi osiągnięciami wykraczającymi poza program nauczania, w szczególności: sportowymi, artystycznymi, naukowymi lub społecznymi.

Cała społeczność Dwójki buduje odpowiedni klimat i dobrą atmosferę w szkole. Wzajemnie dbamy o wsparcie, życzliwość, autentyczne zainteresowanie potrzebami i emocjami młodzieży.