Edukacja w naszej szkole opiera się na relacjach. Uczniowie i uczennice, nauczyciele i nauczycielki, a także rodzice postrzegają szkołę jako wspólnotę. Więzi i relacje budują zaufanie, to zaś sprzyja uczeniu się. Relacje dają poczucie bezpieczeństwa. Metody projektów, wspieranie inicjatyw uczniowskich – to wszystko buduje więzi i wspólnotę. Relacje mają też wpływ na motywację, nadają sens informacji zwrotnej, tak kluczowej w procesie nauki.
Szkoła, w której uczniowie i uczennice – wspierani przez nauczycieli-przewodników – osiągają konkretne cele edukacyjne dzięki wzajemnemu uczeniu się opartemu na relacjach oraz odkrywaniu i doświadczaniu własnych możliwości we współpracy w grupie, to marzenie i cel naszej szkoły. Cel ten osiągamy wychodząc poza kwestie dydaktyczne – stosując oryginalne metody działania, ciekawe rozwiązania, a przede wszystkim dając głos uczniom i wspierając ich inicjatywy i pomysły. Młodzież korzysta przy tym z nieszablonowych rozwiązań edukacyjnych,warto wspomnieć o:
i wiele innych.
Szkoła jest odpowiedzialna za wspólnotę, uczy i okazuje szacunek jednostce, dba o emocjonalny dobrostan – dlatego też pokazujemy, jak wcielać w życie wartości szacunku dla innych, tolerancji, wzajemnej akceptacji i empatii – poprzez takie działania, jak: animowanie czasu dzieci i młodzieży w szpitalach i świetlicach, organizacje wypoczynku letniego osób niepełnosprawnych, udzielanie wsparcia osobom w trudnej sytuacji życiowej przez rozmowę, spędzanie czasu z osobami samotnymi, pomoc w nauce młodszym kolegom i koleżankom; uczniowie udzielają się wolontariacko m.in. w: Centrum Wspierania Rozwoju Dzieci i Młodzieży “Klub”, DPS Sióstr Serafitek, Hospicjum Palium, fundacji “Dobrze, że jesteś”, Wspólnocie Burego Misia, Związku Harcerstwa Polskiego, Związku Harcerstwa Rzeczpospolitej, Centrum Inicjatyw Senioralnych, fundacji “Słoneczny Fyrtel”, poznańskich szkołach podstawowych, Fundacji Zaczytani.org, Oddziale Wielkopolskim Stowarzyszenia Zastępczego Rodzicielstwa.
Szkoła rozwija świadomość obywatelską i wzmacnia zaangażowania w kwestie ważne dla kraju i regionu – kształtujemy postawę lokalnego patriotyzmu, który jest przedsionkiem do patriotyzmu krajowego – dlatego wspieramy uczniów w budowaniu i wyrażaniu własnej opinii w ramach:
Ponadto Samorząd Uczniowski w sposób demokratyczny sporządził projekt Konstytucji Uczniów, która została uznana za jedną z najlepszych w Polsce i nagrodzona przez Fundację Stefana Batorego i Helsińską Fundację Praw Człowieka. Dokument został znowelizowany i w 2015 roku Konstytucja zyskała uznanie Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara.
Ich działalność obejmuje obszary związane z edukacją społeczną i obywatelską, m.in. organizują w Wielkopolsce cykl pikników “Różni, ale równi”, na których młodzi rozmawiają o przyszłości Polek i Polaków, o prawach człowieka i obywatela, o równości, demokracji i wolności. Uczniowie inicjują też Fundację Impuls dla młodych.
Jako jedni z pierwszych w Polsce, we współpracy z Fundacją Akcja Menstruacja, przyczyniliśmy się do utworzenia w szkole punktów pomocy menstruacyjnej – pudełek z potrzebnymi artykułami higienicznymi w toaletach. Z licznych podejmowanych przez uczniów działań wymienić można m.in. przeprowadzenie Tygodnia Zdrowia Psychicznego i kampanię przeciwko cyberbullingowi, organizację szkolnego teleturnieju “Jeden z Dziesięciu”, realizację projektów “Szkolnego Budżetu Obywatelskiego”, działalność wolontariacką w Stowarzyszeniu Wzajemnej Pomocy “Flandria”, współtworzenie projektu społecznego “TeenCademy” – inicjatywy przeznaczonej dla uczniów klas 7. i 8. szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, która ma na celu zainspirować młodych do rozwoju – zarówno tego akademickiego, jak i osobistego”.
Cała społeczność Dwójki buduje odpowiedni klimat i dobrą atmosferę w szkole. Wzajemnie dbamy o wsparcie, życzliwość, autentyczne zainteresowanie potrzebami i emocjami młodzieży.