Biblioteka


Biblioteka szkolna “Na Olimpie”

biblioteka@2lopoznan.pl

Biblioteka jest w pełni zautomatyzowana, co umożliwia sprawne i szybkie wyszukiwanie potrzebnych materiałów w katalogach i kartotekach, uzyskiwanie informacji o dostępności zbiorów, a także sprawną obsługę czytelników. Organizujemy konkursy czytelnicze, wystawy i warsztaty (głównie z zakresu planowania kariery edukacyjno-zawodowej, technik uczenia się, szybkiego czytania oraz wyszukiwania informacji w nowoczesnych i tradycyjnych źródłach). Od 2007 roku biblioteka realizuje autorski program Szkolnego Centrum Informacji. Od 2016 roku dostępny jest katalog online, z którego mogą korzystać wszyscy uczniowie i nauczyciele.

Zbiory Biblioteki

W zbiorach naszej biblioteki znajduje się ponad 30 tys. książek (w tym Biblioteczka Maturzysty, Biblioteczka Olimpijczyka, Publikacje II LO oraz Biblioteka Międzynarodowej Matury), czasopisma oraz dokumenty audiowizualne.

Czytelnia

Czytelnia jest ulubionym miejscem naszych uczniów. Zapewniamy w niej 15 miejsc do samodzielnej pracy, wolny dostęp do półek i 2 stanowiska komputerowe ze stałym dostępem do Internetu, drukarek i skanera.

Księgozbiór podręczny zgromadzony w czytelni składa się z encyklopedii ogólnych (dostępnych również w wersji multimedialnej), encyklopedii specjalnych z różnych dziedzin wiedzy (encyklopedie multimedialne z zakresu geografii, biologii, ekologii, historii sztuki oraz historii powszechnej), leksykonów, słowników języka polskiego (dostępnych również w wersji elektronicznej), słowników języków obcych, aktualnych opracowań popularnonaukowych, albumów i atlasów, a także książek dotyczących Poznania i Wielkopolski oraz Unii Europejskiej.

W czytelni udostępniamy również najnowsze numery czasopism.

Korzystanie z materiałów zgromadzonych w czytelni i komputerów możliwe jest codziennie w godzinach pracy biblioteki.


Miliony publikacji dostępne w Bibliotece II LO

Miło nam poinformować, że od dnia 18 lutego Czytelnicy uzyskają dostęp do platformy Academica.

Academica to obecnie ponad 3 miliony publikacji – w tym najnowsze podręczniki, monografie, czasopisma specjalistyczne, a także lektury na olimpiady przedmiotowe.

Przeglądać katalog i wyświetlać zbiory, które nie podlegają ochronie prawno autorskiej lub które zostały udostępnione na odpowiednich licencjach,
można z dowolnego komputera z dostępem do Internetu na stronie academica.edu.pl.

Publikacje, które wciąż są chronione prawem autorskim można przeglądać

w  Bibliotece II LO w godzinach 8:00 -16:00

 na przeznaczonym do tego celu komputerze.

Jeśli nie znajdą Państwo w Academice poszukiwanej publikacji, to warto zgłosić ten brak bibliotekarzowi. Dzięki współpracy z Biblioteką Narodową każda współczesna publikacja książkowa (od XIX wieku) może zostać w ciągu kilku dni zeskanowana i udostępniona.

Więcej informacji można znaleźć w podręczniku czytelnika Academiki.

Zapraszamy serdecznie!


SŁOWODZIEJ

W ramach projektu Słowodziej 8 listopada przeprowadziliśmy akcję społeczną “Zaczytana przerwa”.

Koło teatralne, działające przy szkolnej bibliotece, zaprezentowało na scenie teksty literackie, nawiązujące do mitologii słowiańskiej, polskiego romantyzmu oraz rusałek, których postaci były głównym tematem tegorocznej edycji projektu.


Ars Dragonia. Sztukmistrz Wszechstronny.

To szkolny projekt, gra o tytuł Sztukmistrza Wszechstronnego.

Celem projektu jest interdyscyplinarna zabawa, inspirowana książką Joanny Jodełki Ars Dragonia obfitująca w wątki fantasy, bestie i maszkarony oraz kamienice, żyjące własnym życiem – zwłaszcza kamienica przy ulicy Grunwaldzkiej 20a

Jury ocenia prace pod kątem: znajomości lektury, wiedzy merytorycznej, estetycznego wykonania zadań, kreatywności, oryginalnego wykorzystania materiałów i narzędzi multimedialnych.

Inspiracją była książka Joanny Jodełki Ars Dragonia

Jak wspomniała pisarka, książka powstała z myślą o młodych ludziach, którzy nie zawsze odznaczają się uważnością i przemierzając ulice Poznania nie dostrzegają ukrytego piękna w  architekturze. Założeniem powieści było to, aby młodzież spojrzała do góry i odkryła detale secesyjnych kamienic w  najbliższej okolicy szkoły – przy ulicy Grunwaldzkiej, Kilińskiego, Chełmońskiego, Siemiradzkiego, Wyspiańskiego, czy Gajowej.

Zadaniem uczestników projektu było wypowiedzenie się w obszarze literackim, plastycznym, graficznym, fotograficznym i filmowym.

Uczniowie wykazali się kreatywnością, wrażliwością i wyobraźnią artystyczną, prace wykonano z wyczuciem stylu, oryginalnie i z pasją.

Główną nagrodę – tytuł Sztukmistrza Wszechstronnego –  otrzymała klasa 1e w składzie:

Kalina Drgas, Adrianna Seite – Jastrzębska, Zuzanna Jeleń, Dawid Raźnikiewicz, Kornelia Grzesiak, Marianna Kasperkiewicz,  Paulina Suchecka, Franciszka Kubaszewska.

Nagrody specjalne otrzymali następujący  uczniowie:

Natalia Szmil, Wiktoria Gierlik, Natalia Świder, Maria Zbąszyniak, Gracjan Gąsiorek, Piotr Owsianny, Jakub Sawicki, Agata Majewska, Patrycja Rakowska, Marianna Smagała, Martyna Rajch,  Zuzanna Baran.

Ponadto p. Joanna Jodełka wyróżniła prace uczniów: Dawida Raźnikiewicza, Bartosza Bobra, Alicji Sokół, Wiktorii Gerlik, Natalii Szmil, Agaty Majewskiej, Patrycji Rakowskiej.

Zwycięzcy otrzymali bony do Empiku, a wyróżnieni nagrody książkowe ufundowane przez Radę Rodziców. We wrześniu dla zwycięzców przewidziano tajemniczą tematyczną wycieczkę z  przewodnikiem po Poznaniu.

W holu szkoły prezentowaliśmy wybrane prace uczniów. Można także obejrzeć film, będący zwieńczeniem dokumentów o “Uważności”, z nagranymi fragmentami szkiców literackich w  wykonaniu Julii Oleszyńskiej. Zdjęcia oraz film wykonała i zmontowała Weronika Mugaj.


1 czerwca wręczone zostały nagrody zwycięzcom konkursów i uczestnikom projektów organizowanych przez bibliotekę szkolną podczas zdalnego nauczania.

Oto nasi zdolni Uczniowie:

Konkurs fotograficzny – “Jesień na Łazarzu”:

  • I miejce – Wojciech Muras
  • II miejsce – Weronikaj Mugaj
  • III miejsce – Wiktoria Gierlik

“SłowoDziej” – projekt

  • “BaśnioBranie” – Zosia Jerzy, konkurs literacki – grand prix
  • “FarboBajanie” – Maria Schramma , konkurs plastyczny – wyróżnienie
  • Marcelina Kuczkowska – udział w konkursie
  • “Wielkopolska Bajęda”- praca literacka- Krystian Łusiewicz
  • “ZaczytanaPrzerwa” uczestnicy spektaklu : Filip Solecki, Kacper Kubot, Martyna Wandzińska, Wiktoria Marczak, Jakub Mieczkowski, Zuzanna Trzcielińska, Stanisław Wypych, Magdalena Brożek. Montaż – Zofia Obara

“Opowiadanie z tytułów, co kryje domowa biblioteczka” – konkurs literacki

  • I miejsce opowiadanie “Do zobaczenia wkrótce” Eweliny Jurek;
  • II miejsce praca “Samotność” Weroniki Bieli
  • III miejsce opowieść “Panny dworskie” Huberta Ziółkowskiego

“Choinka inaczej” – konkurs plastyczny, instalacja

  • I miejsce – choinka mola książkowego z asystą krasnali Julii Kalferszt
  • II miejsce – adwentowa choinka na ścianie oraz wyróżnienie za choinkę z gazet i książek Amelii Jangas
  • III miejsce – choinka z pierniczków Mai i Małgorzaty Łuszczek- Pawełczak

“Patrzę w niebo i…” – szybki konkurs

Wiktoria Bąk, Jeremy Bełezina, Ignacy Forysiewicz, Wiktoria Gierlik, Mieszko Kapłon, Maja Białowąs, Maria Wolna, Helena Światowy, Kostek Surkov, Weronika Handkiewicz

“Wiersze zamknięte w pokoju” –  konkurs literacki

  • I miejsce – wiersz Krzysztofa Jankowskiego
  • II miejsce – wiersz Alicji Rzymskiej
  • III miejsce – wiersze Emilii Wiecanowskiej

20-24 stycznia   TYDZIEŃ CYTATÓW

Konkurs polegał na ciekawym i odkrywczym zinterpretowaniu dowolnego cytatu z książki G. Orwella “Rok 1984”. Uczniowie zaskoczyli głębokimi przemyśleniami na tematy obecne w tej lekturze.

Nagrodzono prace Agnieszki Siwiak z klasy II C, Zuzanny Waleriańczyk z klasy III A oraz Filipa Soleckiego z klasy II A. Wyróżniono także interpretację prof. Małgorzaty Rzepki.

praca Agnieszki           praca Zuzanny             praca Filipa


Cisza! Czytamy!

Wzorując się na szwajcarskim projekcie Silence, on lit!

społeczność szkolna podjęła się noworocznego wyzwania.

Wszystkie klasy podczas lekcji wychowawczej poświęcą 15 minut na czytanie.

Każdy wybiera dowolną książkę

(niedozwolone są podręczniki szkolne i czasopisma).

Czytamy w ciszy, nauczyciel także.

Gdyby zabrakło pomysłów i inspiracji czytelniczych, nauczyciel bibliotekarz dostarczy książki z biblioteki szkolnej.


Różnorodność Róży

z “Cudzoziemki”  Marii Kuncewiczowej

W ramach projektu “Od lektury do matury” zorganizowano konkurs literacki, którego zadaniem było przedstawienie bohaterki w wybranej przez siebie roli:  córki, matki, żony lub babki.

Należało wcielić się w  postać i napisać  fragment krótkiego pamiętnika lub dziennika uwzględniając okoliczności towarzyszące jej w danym okresie życia.

Nagrodzono prace następujących uczniów z klasy G1C:

Julii Oleszyńskiej, Joanny Kmiecik, Heleny Hoch, Aleksandra Woźniaka, Ignacego Kuźniewskiego, Juliana Góreckiego oraz Arkadiusza Wargackiego.

Gratulujemy i zachęcamy do udziału w kolejnych aktywnościach literackich proponowanych przez bibliotekę szkolną.

Julia Oleszyńska       Ignacy Kuźniewski     Helena Hoch


W bibliotece ogłoszono jednodniowy, środowy przedświąteczny konkurs.

Informacja pojawiła się na FB biblioteki oraz na Librusie

Zadanie polegało na jak najszybszym uzupełnieniu podanych życzeń tytułami książek.

Uczniowie bardzo szybko zareagowali i otrzymali nagrody książkowe.

Życzymy Wam, żeby w ten magiczny czas otworzyły się dla Was ……

przywrócona została ……..

a w ……… wstąpi nadzieja.

…………… niech spłynie na Was dobro

i …………

Niebawem zacznie się ………… to prawdziwy ………..

Wszystkiego zaczytanego i wspaniałego w …………


We wtorek 19.11.2019 już po raz czwarty odbył się konkurs czytelniczo-językowy Booktalking.

Uczestnicy z niemal całego Poznania i okolic za siedmioma górami i lasami, swoimi występami prześcigali się w kreatywności, aby ukazać walory wybranego utworu oraz literatury jako takiej. Podczas kilku godzin trwania rywalizacji na scenie pojawiły się służby mundurowe, w powietrze wzniosły się miliony funtów, a aulę przy ul. Matejki wypełnił dźwięk instrumentów smyczkowych.

– więcej –


         

31 października w bibliotece pojawili się odważni, którzy przyszli po “książkę w ciemno”.

Czekały na nich także cukierki, nietoperze, straszne legendy i klechdy polskie.


Szanowni Profesorowie, Drodzy Uczniowie!

Serdecznie zapraszamy do udziałuIV edycji

wojewódzkiego międzyszkolnego konkursu czytelniczo-językowego BOOKTALKING

Booktalking to krótkie zareklamowanie książki, jej ustna ekspozycjajęzyku angielskim.

Uczestnicy prezentują się pojedynczo lub w  zespołach maksymalnie 3 osobowych.

Celem konkursu jest:

  • doskonalenie umiejętności językowych,
  • popularyzacja czytelnictwa,
  • zmierzenie się ze sztuką autoprezentacji.

Zadanie uczestników konkursu polega na:

  • ustnym zaprezentowaniu książki lub odegraniu sceny-rodzaj i gatunek literatury jest dowolny,
  • premiowana punktem dodatkowym będzie inscenizacja powieści klasyków literatury brytyjskiej lub amerykańskiej,
  • wypowiedź nie może przekroczyć 5 minut,
  • dopuszczalne będzie wykorzystanie muzyki jako tła, bądź podkładu,
  • wysoko punktowane będą: właściwy dobór słownictwa, oryginalna forma prezentacji, umiejętności aktorskie, budowanie napięciatworzenie odpowiedniej atmosfery.

Konkurs odbędzie się 19 listopada w 2LO, ul. Matejki 8/10 w Poznaniu

Zgłoszenia do 4 listopada: do  prof. Joanny Ferenc-Szkopek lub prof. Aleksandry Hadryś-Williams oraz na adres booktalking2lo@gmail.com

Patronat sprawują Ośrodek Doskonalenia NauczycielaPoznaniu, Wydział Anglistyki UAM, Wydawnictwo Pearson, konkurs wspiera  Wydawnictwo Oxford University Press.

Uczestnicy konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, natomiast finaliści atrakcyjne nagrody ufundowane przez Wydawnictwo Oxford Press oraz Radę Rodziców 2LO

Szczegółowe  informacje w bibliotece szkolnej

link – REGULAMIN

zgoda (RODO)

formularz zgłoszeniowy


Turniej  wiedzy o mitologii dla klas pierwszych

W ramach projektu czytelniczego Od lektury do matury zapraszamy uczniów klas pierwszych do udziału w turnieju wiedzy o mitologii.

Tematem pojedynku będzie Mitologia Jana Parandowskiego.

Chętne zespoły (1-5 osobowe) z każdej klasy pierwszej

prosimy o zgłoszenie do biblioteki szkolnej do 27 września.

Turniej w stylu “Jeden z dziesięciu” odbędzie się 2 października o godz. 11:00 w auli.

Zachęcamy pozostałych uczniów klas do wsparcia i kibicowania.


Walentynki w bibliotece

W bibliotece z okazji walentynek czekało na uczniów dużo atrakcji:

  • książki o miłości (niespodzianki, bo zawinięte w szary papier);
  • romantyczne zakładki do książek dla wypożyczających w tym dniu;
  • nastrojowa muzyka przez cały dzień;
  • wystawa “Literaccy kochankowie”;
  • losowanie miłosnego odpowiednika z par bohaterów literackich;
  • walentynkowa ramka do robienia zdjęć.

Uczniowie wzięli udział w ankiecie “Literackie asocjacje”, na podstawie której dopasowaliśmy literacko osoby:

bloom i Koala Lampart zgodność odpowiedzi: 5/5
Ann i bloom zgodność odpowiedzi 4/5
Ann i Koala Lampart zgodność odpowiedzi 4/5
Kasia G. i Miau zgodność odpowiedzi 4/5

“Dopasowane” osoby zaprosiliśmy do wymiany kontaktów i dalszych literackich dyskusji w realu.


Konkursy

W ramach działań wspierających czytelnictwo i doskonalenie umiejętności językowych 20 listopada 2018 roku w II Liceum Ogólnokształcącym im. Gen. Zamoyskiej i H. Modrzejewskiej w Poznaniu, odbył się międzyszkolny konkurs czytelniczo-językowy Booktalking, zrealizowany przy współpracy Wydziału Anglistyki UAM, Ośrodka Doskonalenia Nauczyciela w Poznaniu. Nagrody dla zwycięzców ufundowali: Wydawnictwo Oxford University Press, Wydawnictwo Pearson oraz Rada Rodziców 2LO. Była to III edycja tego wydarzenia.  O konkursie w telewizji WTK Więcej w zakładce: Biblioteka.

W konkursie uczestniczyli uczniowie z poznańskich szkół: V LO, IX LO, X LO, XI LO i II LO Zespołu Szkół Budownictwa nr 1, Zespołu Szkół Komunikacji, Zespołu Szkół Handlowych im. Bohaterów Czerwca`56 w, a także IV LO i Zespołu Szkół Technicznych z Kalisza, II LO z Gniezna, I LO z Leszna, Zespołu Szkół z Pniew oraz  Zespołu Szkół Technicznych z Międzychodu.

Jury przewodniczyła dr hab. Agnieszka Setecka, literaturoznawca z Wydziału Anglistyki  UAM, w składzie komisji znalazły się także Barbara Langner, przedstawiciel Wydawnictwa Pearson oraz Anna Golik-Czarnecka, doradca metodyczny Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.

W tym roku wysoko oceniono poprawność i bogactwo językowe oraz kreatywność prezentacji.

W kategorii wystąpienia indywidualne uzyskali:

I miejsce: Mateusz Drewniak z Zespołu Szkół Komunikacji w Poznaniu za interpretację  książki Geoffrey Chaucera “The Canterbury Tales”.

II miejsce: Jacek Szygenda z  X Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu za interpretację książki Roberta Louisa Stevensona “Treasure Island”.

III miejsce: Julia Nowakowska z Zespołu Szkół Handlowych im. Bohaterów Czerwca`56 w Poznaniu za interpretację książki Tahereh Mafi “Shatter me”.

wyróżnienie: Jakub Bzdziel  z XI Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu za interpretację książki Adama Bahdaja  “Gdzie Twój dom, Telemachu?”.

W kategorii wystąpienia grupowe uzyskali:

I miejsce: Marta Mirek, Daria Kurczewska, Michał Stencel z IV Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu za interpretację książki Christophera Marlowe`a “Dr. Faustus”.

II miejsce:  Michalina Dolna, Julia Walczak, Bartosz Guziołek z IV Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu za interpretację książki Williama Szekspira “The Tempest”.

III miejsce: Kinga Jędrzejczak, Martyna Wasilewska, Kuba Budny z Zespołu Szkół Budownictwa Nr 1 w Poznaniu za interpretację książki Charles Dickensa “The Mystery of Edwin Drood”.

wyróżnienie: Konrad Kumiszcza, Kordian Wolniewicz z X Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu za interpretację książki Mary Schelley “Frankenstein”.

wyróżnienie: Jan Czeski, Dominik Czeski, Michał Wojtyszyn z II Liceum Ogólnokształcącego im. Dąbrówki w Gnieźnie za interpretację książki Aleksandra Dumas “The Three Musketeers”.

Autorami zdjęć są uczniowie z naszej szkoły : Eliza Hajdenrajch, Jakub Dehmel oraz  Jan Giełwanowski.


Warsztaty kreatywnej destrukcji

W warsztatach  kreatywnej destrukcji “Wiersze z odzysku” nagrodzono:

  • Agnieszkę Siwiak z klasy 1 A – za szczególną wartość artystyczną wiersza;
  • Aleksandrę Andrzejewską z klasy 1F – za zaangażowanie, pomysłowość i pasję twórczą.

Wyróżniono ponadto:

Mariannę Anders z klasy 1 A i Marię Mazgaj z klasy 2B za aktywne zaangażowanie.


100 najpiękniejszych  polskich słów

na 100-lecie odzyskania Niepodległości.

Młodzież z naszej szkoły brała udział w szkolnym konkursie

100 najpiękniejszych polskich słów na 100 – lecie odzyskania Niepodległości

Zadanie polegało na wyborze przez każdą klasę 6 słów, które zdaniem uczestników należą do najpiękniejszych, najbardziej oryginalnych, niepowtarzalnych, typowo rodzimych, kojarzonych z polskością i rodziną… Słowa należało przedstawić pokazując historię wyrazów, ich pochodzenie, skojarzenie, znaczenie, itp. w wybranej formie: krótkiego utworu literackiego, muzycznego, rysunku, plakatu, kolażu, grafiki, filmu, fotografii, rzeźby, prezentacji multimedialnej i innych.

Zwyciężyli autorzy

  • prezentacji multimedialnej – uczniowie klasy 3E: Aleksandra Rubaszewska, Zuzanna Rubaszewska, Kinga Ferenc, Nadia Manicka, Alicja Czajkowska, Justyna Mituta, Aleksander Hasiński, Kacper Sobieralski i Błażej Wójcik.

Za najpiękniejsze polskie słowa uczniowie uznali: blichtr, klakier, gżegżółka, ciżemka, szkapa, lis.

  • prezentacji multimedialnej – uczniowie klasy 1C: Jacek Sudziński, Nelly Urbańska, Amelia Jangas,  Radosław Gidaszewski, Martyna Jastrzębska oraz uczennica klasy 1D Paulina Wielińska.

Za najpiękniejsze polskie słowa uznano: rzęsisty, prażynka, niepełność, ancymonek, harmonia, melancholia.

  • prezentacji multimedialnej – uczniowie klasy 2A: Natasza Lemańska, która wybrała jako najpiękniejsze polskie słowa: bąbelek, pierożek, intuicja, egzystencja, fantasmagoria, latorośl
  • wiersza – “Fonetyczne bóstwo” – Tomasz Jarmużek z klasy 2B

Wyróżniono:

  • pracę plastyczną Agnieszki Siwiak z klasy 1A, za przedstawienie słowa – księżyc
  • pracę Dominiki Molik z klasy 2B, za interpretację słowa – trywialny
  • pracę Marianny Anders z klasy 1A, za opisane słowo – rodzina

Zwycięzcom i nagrodzonym gratulujemy!

Słowa

Prezentacja 2 klasa1C

Najpiękniejsze polskie słowa kl. 2a

Księżyc

Rodzina

Trywialny

Prezentacja klasa 1C

Fonetyczne bostwo


Rok szkolny 2017/2018


Prezentujemy nagrodzone i wyróżnione wiersze w konkursie “Wiersze spod ławki”:
I miejsce w konkursie zajął Tomasz Jarmużek z klasy 1 b, na II uplasowała się Karolina Mickiewicz z klasy 2a, III nagrodę otrzymała Zuzanna Janas z klasy 3e, specjalne wyróżnienie przyznaliśmy Marii Latanowicz, maturzystki z klasy 3a.
Gratulujemy!


DYSKUSYJNY KLUB KSIĄŻKI

13 marca 2018 roku odbyło się drugie spotkanie DKKD. Miało ono miejsce w Kahawie – kawiarni, gdzie królują kawa i książka. Uczestniczkami były Karolina Mickiewicz, Weronika Dróździk i Wiktoria Kucab.

Rozmawialiśmy o książce H. Murakamiego “Kronika ptaka nakręcacza”.

Opowieść zaczyna się od tego, że bohater nagle doświadcza przedziwnego uczucia, że jest coś jeszcze, że coś jest nie tak… Książka to przykład powieści na granicy realizmu magicznego, fantasy, o cechach onirycznych. Niektórzy krytycy przypisują jej znamiona stylu neo – pop, z czym wyraźnie się nie zgodziliśmy.

W dyskusji o książce odwoływaliśmy się do opinii Joanny Bator, która nazwała język Murakamiego superpłaskim: “na poziomie tekstu – percepcja czytelnika podąża za kolejnymi wydarzeniami po płaskiej powierzchni.” (Joanna Bator “Superpłaski Haruki Murakami. Skąd fenomen słynnego japońskiego pisarza?”Książka. Magazyn do czytania, nr 3/2011).

Oceniliśmy, że owa płaska powierzchnia odpowiada nam,  jest dla nas spokojnie i niespiesznie rozwijającą się akcją, z wyraźną tajemnicą i mrocznością w tle. Gdyby ktoś miał zekranizować “Kronikę ptaka nakręcacza” powinien to zrobić tylko David Lynch!

Refleksje po spotkaniu: zaskakująca wrażliwość, spostrzegawczość i przenikliwość jego uczestniczek. Ponadto trenowaliśmy sztukę dyskusji o książkach, których się nie przeczytało… Jedna z członkiń klubu wzbogaciła nas o tę umiejętność. Powieść bowiem jedynie przekartkowała, ale wyjaśniła i zinterpretowała symbole, których obecność u Murakamiego jest niezmiernie ważna.

Spotkaniem  w Kahawie tworzymy drugi punkt na mapie miejsc przyjaznych czytaniu w Poznaniu. Jeśli ktoś ma pomysł na zaprojektowanie wlepki z hasłem – “Miejsce przyjazne czytaniu”, zapraszamy do biblioteki szkolnej.

Zainteresowanych i przychylnych pomysłowi wędrówki szlakiem książek i aromatów kawowo-herbacianych  po Poznaniu, zachęcamy do dołączenia do klubu. Jako następną będziemy czytać Kazuo Ishiguro “Nie opuszczaj mnie”. Miejsce i termin zostaną podane wkrótce.


Wyniki!

Najpopularniejszą/ulubioną książką 2 LO  (zdaniem uczestników głosowania) jest :

Książka “Małe życie”  Hanya  Yanagihara.

Drugie miejsce ex aequo zajął “Władca pierścieni”  J.R.R. Tolkiena oraz  “Dżuma” A. Camus

Trzecia wśród bestsellerów została… “Biologia” Campbella <sic!>.

“Zwycięskie” książki znajdują się  w bibliotece szkolnej.

Dziękujemy za udział w plebiscycie. Nagrody wylosowało troje uczniów:

Olga Przymus,  klasa 1 A

Zofia Krynicka, klasa 3 F

Ania Przybylska, klasa 2 A


Dyskusyjny Klub Książkowy

Jeśli lubisz książki, czytasz i rozmyślasz, prowadzisz dyskusję,
ale jesteś również dobrym słuchaczem i często zadajesz pytania, także sobie – zapraszamy Cię do DKKD.

Tu wreszcie wypowiesz się, podzielisz wrażeniami z przeczytanych lektur, opowiesz
o emocjach, jakie wywołują w tobie słowa.

Nie musisz być znawcą literatury, nie będziesz do niczego przymuszany czy ponaglany, możesz być jedynie słuchaczem,
a włączysz się do rozmowy we właściwym dla siebie momencie.

Serdecznie zapraszam na pierwsze spotkanie

Dyskusyjnego Klubu Książkowego Dwójki

30 stycznia (wtorek) o godz. 16:00 do czytelni.
Jako pierwszą omówimy książkę Pati Smith- Pociąg linii M,

kolejne do przeczytania to:

  • Murakami- Kronika ptaka nakręcacza
  • Kopińska- Polska odwraca oczy

Propozycje książek do przeczytania ( kolejność zostanie ustalona na pierwszym spotkaniu)

  1. Smith, Pociąg lini M,
  2. Tokarczuk, J. Concejo, Zgubiona dusza,
  3. Bator, Chmurdalia,
  4. Kazuo Ishiguro, Nie opuszczaj mnie,
  5. Murakami, Kronika ptaka nakręcacza,
  6. Kopińska, Polska odwraca oczy,
  7. Szczygieł, Gottland lub Zrób sobie Raj,
  8. Houellebecq, Uległość,
  9. Springer , Miedzianka. Historia znikania,
  10. Menzel , Spadający nóż,
  11. C. Pinkola, Biegnąca z Wilkami,
  12. Nowicka, Nakarmić kamień,
  13. Dukaj, Perfekekcyjna niedoskonałość,
  14. Whitehead, Kolej podziemna,
  15. Suskind, O miłości i śmierci,
  16. Rolleczek, Drewniany różaniec,
  17. Hrabal, Czuły barbarzyńca,
  18. Gailman, Mitologia nordycka,
  19. Marsha, Zupa z granatów,
  20. Timur, On wrócił

Książki dostępne są w bibliotece szkolnej.


Konkursy


Sleeveface – fotografia z książką

Celem konkursu było wzbudzenie zainteresowania książką, jako elementem artystycznym skrywającym treści symboliczne, dostrzeżone wrażliwym okiem.

Zwróciły szczególną uwagę, a tym samym zostały nagrodzone zdjęcia: Beaty Nowak z klasy  2 e; z klasy 1 a Agnieszki Szafrańskiej, Agaty Kwaśnik; z klasy 1 b Dominiki Molik, Malwiny Jankowskiej, Elżbiety Rożek, Julii Naparty; z klasy 1 c Julii Gabliczak, Huberta Mizerki, Natalii Stankiewicz,; z klasy 1 d Weroniki Sikory, Aleksandry Olszackiej, Hanny Potocznej; z klasy 1 e Doriana Pospieszały, Dominiki Zawiskiej; z klasy 1 f Aleksandry Gapińskiej, Joanny Hermann, Natali Mrula.

Wyróżnione prace: Zuzanny Lewandowskiej, Zuzanny Waleriańczyk, Bruno Maruszczaka, Adama Zawadzkiego, Katarzyny Nowak, Krzysztofa Rybczyńskiego, Idy Sobkowiak, Marii Woźniak, Barbary Oweckiej, Dominika Mendyka, Malwiny Meliny, Zuzanny Komin, Michaliny Gruchały, Agaty Walczak, Julii Grochowalskiej, Jolanty Olejnik, Jana Czarneckiego, Joanny Wieczorek, Weroniki Kamieńskiej, Anieli Walkowiak, Martyny Hirisch, Mikołaja Izbana, Zofii Groth, Ameli Kurasińskiej, Julii Grzybowskiej, które zostaną zaprezentowane na wystawie.


Czytelnia Tajemnic

Escape room

W listopadzie, dobrowolnie, poszukiwacze przygód zostali zamknięci w Czytelni tajemnic…

Drużyny musiały rozszyfrować zagadkę, której elementy ukryte zostały
w różnych punktach na terenie szkoły. Rozwiązaniem była nazwa posiadłości
H. Sienkiewicza – Oblęgorek.

Pojawił się również spreparowany list Modrzejewskiej, noszący ślady ukrytej informacji
o miejscu ukrycia rzekomego skarbu.

Uczniowie tuż przed zamknięciem otrzymali krótką informację:

Ktoś przedostał się do szkoły z kamienicy obok,

a wtedy pojawiliście się Wy… spłoszony zamknął

Was w czytelni i nierozmyślnie pozostawił cenną rzecz…

próbował uciec, ale spadł ze schodów.

Co warte było tak śmiałego i dramatycznego czynu?

 

Mieli pół godziny, by odnaleźć ukryty klucza do kuferka. W nim schowano fabrykowaną kopię aktu nobilitacyjnego, nadanego przez Króla Zygmunta Augusta dla pradziadka Sienkiewicza. Tenże akt otwierał drogę do spadku nieznanemu dotychczas potomkowi Sienkiewicza, który to zamknął “ciekawskich” uczniów.

Zabawa polegała na odszukaniu puzzli, których kompletna układanka, pozwalała rozszyfrować hasło do klucza wyjściowego. Niecodzienny wystrój tego zmienionego miejsca stworzyła stara maszyna do pisania, suknie z epoki, portrety w ramach, świece, półmrok…

W zabawie – rywalizacji o tytuł “Mistrza tajemnic czytelni” zwyciężyły z klasy 3A Ula Jakubowska i Maria Chęcińska. Drugie miejsce zajęli uczniowie z klasy 2D, a trzecie uczennice z klasy 2 C. Gratulujemy.


Wiersze z odzysku – konkurs i warsztaty

Z przyjemnością ogłaszamy wyniki konkursu Wiersze z odzysku to:

  • forma literacko-plastyczna polegająca na wydobyciu i wyeksponowaniu ciekawego doboru słów z jednej strony losowo wybranej książki lub artykułu z gazety,
  • pomysł na stworzenie nowego tekstu lirycznego o  zupełnie odmiennym sensie,
  • artystyczne działanie o charakterze kreatywnej destrukcji.

Nagrodzono uczniów z klasy 1 A. Pierwsze miejsce zajęła  Dagny Adamczak, drugie – Katarzyna Nowak a trzecie – Mikołaj Piekutowski;  nagrodę specjalną otrzymała Patrycja Trojanowska. Wyróżniono wiersze Dominiki Fajki i Weroniki Droździk.

Zapraszamy do biblioteki na wystawkę prezentującą zaskakujące efekty “kreatywnej destrukcji”.


Wróżby Andrzejkowe

W czwartek 30 listopada można było sprawdzić swoją przyszłość, dzięki słodkim wróżbom.