Erasmus +

Hope

Wyzwania związane ze sztuczną inteligencją, nasz wpływ na środowisko – dążenie do zrównoważonego stylu życia, fake news i zagrożenia dla demokracji, turystyka i jej wpływ na dziedzictwo kulturowe to problemy wobec których kraje Unii Europejskiej nie mogą pozostać obojętne oraz muszą znaleźć praktyczne i skuteczne rozwiązania.

Jest to również tematyka i zadanie dla uczestników nowego projektu HOPE w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Współpraca Szkół. Projekt kładzie nacisk na aktywną postawę oraz etyczne aspekty powyższych zagadnień.

HOPEHopeful youth, Open minded people, Practical actions, Ethical approach

HOPE to 2-letni (2021-2023) wspólny projekt 4 europejskich szkół średnich z Hiszpanii, Holandii, Polski i Norwegii:

  • Nesodden videregående skole, Nesodden/Oslo, Norwegia
  • II LO im. Gen. Zamoyskiej i H. Modrzejewskiej Poznań, Polska
  • IES ALGARB Ibiza, Hiszpania
  • Meerwegen Scholengroep – Farel College Amersfoort, Holandia

https://erasmushope21.wixsite.com/hope

W roku 2022 zaplanowano pracę w 2 obszarach tematycznych:

  • Art, artificial intelligence and technology
  • Transition to a more sustainable lifestyle – reducing the negative impact on the environment – social activism / active citizenship

Koordynatorem projektu w II LO  jest prof. Małgorzata Mierzejewska


Rekrutacja do projektu dla uczniów klasy 2e – formularz rekrutacyjny –


W dniach 17- 21.04 odbyło się ostatnie spotkanie projektowe w ramach programu Erasmus+ Hope, zorganizowane przez szkołę IES Algarb na Ibizie. Uczniowie z klasy 3e, pod opieką prof. Małgorzaty Mierzejewskiej i prof. Ewy Krygier-Court wzięli udział w projekcie Mass Tourism and Sustainability.

Uczestnicy przyjrzeli się dokładniej problemowi odpowiedzialnej turystyki proponując własne rozwiązania stawiające na poszanowanie przyrody i dziedzictwa kulturowego oraz minimalizujące negatywny wpływ na lokalną społeczność.

Nie zabrakło oczywiście czasu na wspólną integrację grupy: zwiedzanie różnych części wyspy, kajaki i plażowanie czy próbowanie lokalnych potraw.

A pobyt u rodzin goszczących dostarczył wiele miłych i niezapomnianych chwil.


Nesodden 2023

Tydzień 11-18.02.2023 uczniowie z klasy 3e pod opieką prof. Purczyńskiej i prof. Frątczak spędzili, biorąc  udział w programie Erasmus+ w Nesodden w Norwegii. Projekt łączył uczniów z caterech państw – Polski, Norwegii, Hiszpanii i Niderlandów. Tematem projektu było “Fake news and democracy”.

W trakcie wyjazdu uczestnicy odwiedzili Centrum Badań nad Holokaustem i Mniejszościami religijnymi, Norweskie Centrum Prasy jak i wiele muzeów i ośrodków kultury. Ponadto brali udział w warsztatach na temat propagandy, fake news’ów, teorii konspiracyjnych, radykalizacji społeczeństwa, fact-checking’u i stronniczości medialnej.

Oprócz edukacyjnej części wyjazdu uczniowie jeździli na łyżwach, sankach, spędzali czas przy ognisku, poznawali lokalną kuchnię i zwyczaje.


W dniach 17-21.10.2022 odbyło się spotkanie projektowe w ramach Programu Erasmus+ Hope. Uczniowie 4d i 3e gościli holenderskich, norweskich i hiszpańskich uczniów ze szkół zaangażowanych w projekcie.

Uczestnicy projektu przedstawili największe wyzwania związane z koniecznością przejścia na bardziej zrównoważony styl życia oraz już wdrożone efektywne rozwiązania w poszczególnych krajach.

Zaproszeni eksperci pomogli spojrzeć szerzej na problem, zarówno z punktu widzenia naukowca jak i aktywisty. Efektem pracy grupowej były plakaty i broszury promujące bardziej zrównoważony styl życia, zawierające konkretne pomysły i rozwiązania.

W czasie wycieczek uczestnicy poznali historię, miejsca i smaki Poznania. Czas wolny spędzili w miłym towarzystwie goszczących ich uczniów.


W dniach 8-14 maja 2022 grupa uczniów klasy 3pd pod opieką prof. Elżbiety Purczyńskiej i prof. Magdaleny Frątczak uczestniczyła w spotkaniu w ramach projektu Erasmus+ Hope Było to pierwsze spotkanie projektowe, którego gospodarzem była szkoła Farel CollegeAmersfoort w Holandii, a tematem przewodnim była Sztuczna Inteligencja.

Na początku, spośród 4 propozycji pochodzących z każdego kraju biorącego udział w projekcie: Holandii, Hiszpanii, Norwegii i Polski uczniowie wybrali logo projektu. Zwyciężyło logo hiszpańskie.

Celem spotkania w Amersfoort było zapoznanie się z wyzwaniami jakie stawia przed nami rozwój technologii – a zwłaszcza sztucznej inteligencji. W czasie spotkania projektowego uczniowie pracowali w sześciu grupach tematycznych: ekonomia i finanse, edukacja, zdrowie/opieka społeczna, media, sztuka i transport publiczny. Projektowi towarzyszyły wycieczki edukacyjne do muzeum NEMO w Amsterdamie i CODA w Apeldoorn oraz wykłady i warsztaty na temat sztucznej inteligencji.

Efektem projektu było stworzenie przez uczestników prezentacji, w których omówili swoje propozycje dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w przyszłości

Na pewno niezapomnianych wrażeń dostarczył naszym uczniom pobyt u rodzin holenderskich, była to okazja do zapoznania się z nową kulturą i zawarcia nowych znajomości.


W dniach  8-10 listopada 2021 w Farel College w Amersfoort odbyło się spotkanie nauczycieli ze szkół partnerskich zaczynających współpracę w ramach projektu Erasmus+ HOPE.

Spotkanie miało charakter szkoleniowy i służyło wymianie doświadczeń oraz dobrych praktyk.

W spotkaniu uczestniczyły prof. Małgorzata Mierzejewska i prof. Ewa Krygier-Court.


Uczniowie z klasy 3pd wzięli udział w rekrutacji do projektu  – formularz rekrutacyjny –


Young Europeans Think and Act!

Projekt realizowany w latach 2018-2020.

Koordynatorzy:

  • Małgorzata Mierzejewska

Szkoły biorące udział:

  • II Liceum Ogólnokształcące, Poznań
  • Nesodden videregående skole, Norwegia
  • Farel College Amersfoort, Holandia
  • IES ALGARB Ibiza, Hiszpania

Strona projektu: https://erasmusthinkandact.wixsite.com/yeta

Plakat projektu można znaleźć tutaj


Europeans for Fair Trade

Projekt realizowany w latach 2016-2018.

Koordynatorzy:

  • Marcin Cieniuch
  • Elżbieta Koralewska
  • Anna Labrzycka-Dulămescu
  • Małgorzata Łuszczek-Pawełczak

Szkoły biorące udział:

  • II Liceum Ogólnokształcące, Poznań
  • Sven Eriksonsgymnasiet Boras, Szwecja
  • IES Ribeira do Louro , Porrino, Hiszpania

Strona projektu: https://autonomiaek.wixsite.com/europeans-for-ft

Plakat projektu można znaleźć tutaj


Cities

Projekt realizowany w latach 2015-2018.

Koordynatorzy:

  • Ewelina Smak
  • Małgorzata Mierzejewska

Szkoły biorące udział:

  • II Liceum Ogólnokształcące, Poznań
  • Nesodden videregående skole, Norwegia
  • Gymnasium Aspel Rees, Niemcy
  • Farel College Amersfoort, Holandia
  • IES ALGARB Ibiza, Hiszpania

Strona projektu: https://goosemartin.wixsite.com/erasmuscities

Plakat projektu można znaleźć tutaj